Віконний ринок в рамках державної програми з енергоефективності. Цифри, аналітика, думка експертів.

Різке зростання тарифів на газ та електроенергію змусило українців серйозно замислитись над питанням утеплення житла та підвищення його енергоефективності. За оцінками фахівців, в Україні 80% житлового фонду потребує повної термомодернізації, яка cкладається з цілого комплексу робіт. Вирішити самотужки це питання пересічному українцеві досить складно. Як свідчить досвід європейських країн, залучення держави, бізнесу та громадян сприяє ефективному розв’язанню цієї проблеми. У нашій країні, в цьому напрямку, вже зроблено перші кроки. Що саме робить держава?Нам розповів Голова Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України Сергій Савчук.

 

Довідково:

Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України (Держенергоефективності) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива.

Основними завданнями Держенергоефективності є реалізація державної політики у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива, а також забезпечення збільшення частки відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива в енергетичному балансі України.

WT: Підвищення тарифів на газ та електроенергію загострило останнім часом проблему теплової неефективності нашого житла. Пане Сергію, яких якісних змін вдалося досягти Вашій команді у сфері енергоефективності?

Голова Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України Сергій СавчукЗ початку 2014 року країна стояла на порозі газової кризи: йшлося не лише про вартість газу, а й про його достатню наявність в Україні.

У зв’язку з цим, перед Держенергоефективності, Урядом та державою постало завдання в найкоротші терміни зробити такі кроки, які б дали можливість замінити газ та скоротити використання всіх енергетичних ресурсів.

Адже, для порівняння, якщо взяти Україну і Польщу за рівнем спожитого газу у 2013 році, то Україна спожила 51 млрд. куб. метрів газу, ВВП якої дорівнювало 174 млрд. доларів США. В той час як Польща, ВВП якої було більше ніж 500 млрд. доларів США, спожила менш ніж 18 млрд. куб. метрів газу за той самий період, що Україна.

На сьогоднішній день Україна має газу власного видобутку 20 млрд. куб. метрів. Тобто, як би ми споживали таку кількість газу як Польща, то не мали б проблем з його постачанням і могли б повністю забезпечувати країну газом власного видобутку та ще 2 млрд. куб. метрів експортувати в інші країни.

Тому, питання скорочення споживання газу та його заміщення альтернативними видами є пріоритетними для держави.

У минулому році Агентством, іншими ЦОВВ ініційовано та прийнято Урядом ряд заходів адміністративного та стимулюючого характеру зі зменшення споживання газу. Це дозволило за опалювальний сезон, з жовтня 2014 року до квітня 2015 року у порівнянні з аналогічним періодом 2013-2014 р.р., зменшити споживання газу населенням, теплогенеруючими підприємствами та бюджетними організаціями приблизно на 12% (або 2,35 млрд. куб. метрів газу).

WT: За рахунок яких саме заходів відбулося зменшення обсягу споживання газу?

Як я вже говорив, було прийнято ряд адміністративних і стимулюючих заходів. Зокрема, до адміністративних віднесемо:

  • скорочення споживання газу шляхом зменшення лімітів використання газу по регіонам на 30%;
  • зменшення соціальних норм споживання газу для населення. Населення споживало тепло відповідно до прийнятих норм, які були значно завищені, в результаті чого теплокомуненерго фактично могло відпускати тепла менше встановлених норм, але коштів по нормам брати з населення більше.

До стимулюючих заходів віднесемо:

  • стимулюючий тариф. Він дає можливість стимулювати виробників тепла з інших видів палива, яке виробляється і постачається з газу і продається в бюджетну сферу. Раніше інвестори, які ставили котельні, що використовували пелети, торф та інші види палива, крім газу, не мали рівних умов із виробниками тепла із газу. Тому, Урядом було прийнято рішення ввести стимулюючі тарифи, відповідно до яких будь-який інвестор, який ставить котельню і виробляє тепло з інших видів палива матиме право отримувати одразу «негазовий» тариф на об’єкті, куди постачається теплова енергія із газу.
  • У минулому році (2014 р.), завдяки стимулюючому тарифу було встановлено теплових котелень на альтернативних видах палива потужністю близько 450 МВт, що дорівнює приблизно половині атомного блоку. У 2015 році за перше півріччя вже встановлено аналогічних котелень потужністю майже 290 МВт.

Крім того, спрощено процедуру введення в експлуатацію об’єктів теплоенергетики, що використовують відновлювані джерела енергії.

Уряд продовжує активну роботу щодо стимулювання скорочення та заміщення традиційних енергоресурсів.

WT: 8 квітня 2015 року КМУ було прийнято постанову №231 «Про внесення змін до постанов КМУ від 01 березня 2010 р. № 243 », яка спрямована на стимулювання населення, ОСББ та ЖБК до впровадження енергоефективних заходів. Які потенційні переваги можуть отримати як кінцевий споживач, так і будівельні компанії?

На сьогоднішній день проблема термомодернізації в Україні є однією з найактуальніших. Для вирішення цього питання Урядом мало не щодня приймалися рішення, які стали запорукою впровадження енергоефективних заходів.

Вперше, за роки незалежності було прийнято європейський механізм стимулювання населення до впровадження енергоефективних заходів, який передбачає відшкодування частини суми кредиту на придбання «негазового» котла. Тобто, ми започаткували програму, яка дала можливість людям в будь-якому відділенні Ощадбанку брати кредит на встановлення «негазового» котла та отримувати відшкодування від держави.

Вже в перші два тижні банк видав кредитів на суму 2,3 млн. грн. Далі динаміка попиту поступово зростала. Тому, ми вирішили поширити програму на утеплення, додавши 30% відшкодування на індивідуальні будинки та 40% для ОСББ та ЖБК.

Так, станом на 3 серпня 2015 року загальна сума кредитів, виданих на заміну газових котлів, придбання енергозберігаючого обладнання та матеріалів склала більше 250 млн. гривень.

Це велика сума. Хоча, звичайно для всієї України – це не так багато, адже для того, щоб утеплити весь житловий фонд в Україні, потрібно більше 800 млрд. грн.

На утеплення індивідуальних будинків нам потрібно приблизно 300 млрд.грн., а багатоповерхівок - не менше 400 млрд. грн. Звичайно, що ні Уряд, ні окремо взята громада не мають таких коштів, щоб відразу виділити їх на утеплення. Тому ми використали європейський досвід щодо співфінансування, залучивши кошти банків та населення.

Безумовно в енергоефективності зацікавлені і держава, і споживачі (зменшення рахунків за комунальні послуги), а також виробники та продавці енергоефективного обладнання та матеріалів.

Державна програма стимулює розвиток високотехнологічного ринку енергоефективного обладнання та матеріалів. А зважаючи на макроекономічну ситуацію в країні, то тут вітчизняні виробники мають величезний потенціал та переваги.

WT: Які банки задіяні у програмі?

Банківськими установами, уповноваженими на реалізацію кредитування в рамках програми державної підтримки, визначено АТ «Ощадбанк», АБ «УКРГАЗБАНК» та ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України».

WT: Який обсяг фінансування на 2015 рік, передбачений на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів?

У 2015 році на виконання програми державної підтримки населення, ОСББ та ЖБК до впровадження енергоефективних заходів державним бюджетом України передбачено 343,5 млн. грн., зокрема 47,6 млн. грн. – за механізмом придбання «негазових» котлів, 198,0 млн. грн. – за механізмом придбання енергоефективного обладнання/матеріалів та 97,9 млн. грн. – за механізмом стимулювання ОСББ/ЖБК.

WT: Яка частка із цих виділених коштів спрямована на стимулювання та кредитування саме ринку світлопрозорих конструкцій?

Не існує жодного розподілу на різного типу «підбюджети» відповідно до методів та засобів енергозбереження. Ми маємо загальний бюджет, відповідно до якого виділяємо компенсацію на реалізацію тих чи інших заходів з енергозбереження. Відповідно до нашої статистики, більша частина людей проводить такі заходи комплексно (заміна лічильників, котлів, вікон, інше).

WT:Чи долучається регіональна та місцева влада до державної програми з енергоефективності? Розкажіть про позитивний досвід та про співпрацю з регіонами?

На сьогодні прийнято 10 регіональних та місцевих програм, якими передбачається відшкодування відсоткової ставки за кредитами на реалізацію енергоефективних заходів.

Завдяки дії Львівської регіональної програми, яка передбачає відшкодування частини відсоткової ставки за кредитами (від 15% до 20%) за рахунок обласного бюджету для фізичних осіб, область стала лідером реалізації державної Програми з енергозбереження.

Враховуючи позитивний досвід Львова, Агентство ініціювало підписання Меморандумів про партнерство у сфері енергоефективності щодо співфінансування державної програми з енергоефективності. Міста підтримали ініціативу Держенергоефективності, як результат – 21 підписаний Меморандум про намір місцевої влади відшкодовувати частину відсоткової ставки або тіла кредиту.

Адже, тільки спільними зусиллями ми зможемо запустити великий інфраструктурний проект масштабного утеплення.

WT: Як просуваються справи у столиці України м. Києві?

На сьогоднішній день ми також підписали меморандум з Київською міською державною адміністрацією.

Меморандум передбачає, що київська влада розробить міську програму відшкодування відсоткових ставок за короткостроковими кредитами, які надаються населенню на реалізацію енергоефективних заходів на 2015-2018 роки.

Тож, маємо великі сподівання, що місцевий та обласний бюджети виділять кошти на реалізацію нашої програми.

WT: Розкажіть про механізм державної підтримки впровадження енергозберігаючих заходів ОСББ (ЖБК) та населення. Який шлях повинен пройти ОСББ (ЖБК) та населення для отримання компенсації від держави?

Схема досить проста. Для того, щоб отримати кредит, перш за все, необхідно визначитися, які саме енергоефективні заходи буде проведено.

Далі, громадянин подає документи на оформлення кредиту до будь-якого з уповноважених банків, їх перелік визначається банківськими установами. Громадянин також подає документи, отримані від продавця/виробника котла або енергоефективного обладнання/матеріалів (рахунок-фактура, договір купівлі-продажу та ін.), де зазначено повну назву та вартість такого котла або обладнання/матеріалів, що буде придбано.

Після перевірки цільового використання кредитних коштів (за наданими до банку документами) банк надає кредит, а відомості про позичальників, які мають право на отримання відшкодування, включаються у Зведений реєстр, який передається до Агентства.

Агентство за такими реєстрами раз на місяць проводить відшкодування частини суми кредиту (усім позичальникам) шляхом перерахування відповідної суми коштів на рахунок уповноваженого банку. Після цього розмір суми кредиту, який має бути погашений кожним позичальником, зменшується на суму відшкодування.

Вимоги банків до ОСББ та ЖБК подібні. Однак, при залученні енергоефективного кредиту ОСББ або ЖБК повинні бути зареєстровані не менше 3-х місяців та мати схвалене рішення не менше ніж 60% мешканців будинку щодо залучення кредитів, а також додатково надати в банк, для перевірки цільового використання коштів, акти виконаних робіт та інші документи, що підтверджують факт впровадження енергоефективних заходів.

WT: Які існують обмеження з відшкодування?

Для фізичних осіб (населення, власників індивідуальних будинків та окремих квартир у багатоповерхівках) програмою передбачено відшкодування частини суми кредиту на придбання «негазових» котлів у розмірі 20%, але не більше 5 тисяч грн., у розмірі 30% – на придбання енергоефективного обладнання та матеріалів, але не більше 10 000 грн.

Для ОСББ та ЖБК програмою передбачено компенсацію частини суми кредиту у розмірі 40% на впровадження загально будинкових заходів (придбання енергоефективного обладнання, матеріалів тощо), але не більше 10 000 грн. на квартиру.

Ми започаткували максимально прозору схему кредитування, яку використовує майже кожна європейська країна. Відповідно до неї жодна посадова чи інша особа, не може вплинути на вибір того чи іншого енергоефективного обладнання або підрядника для ОСББ.

Як показує дослідження USAID, яке було зроблено наприкінці 2014 року: 76% населення України готові вкладати власні кошти на утеплення осель (зменшуючи при цьому щомісячні витрати на комунальні послуги) при умові пільгового кредитування або співфінансування від держави.

Разом з тим, основним мотивом (близько 80%) за даними дослідження було бажання громадян України зробити свою країну енергонезалежною.

80% українців бажають зробити свою країну енергонезалежною, і 76% – зменшити розмір комунальних витрат. Це є основними мотивами здійснення енергоефективних заходів, в т.ч. заміни віконних конструкцій*.

За даними USAID

WT: Хто надає консультації громадянам щодо відповідності матеріалів та обладнання нормам енергоефективності

В Агентстві створено «Call-центр», оператори якого консультують, як скористатися програмою з енергозбереження та на які матеріали і обладнання надається компенсація від держави.

Телефон контактного центру: (044) 296-71-60, (044) 559-24-95, (044) 292-32-57.

E-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра., Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра., Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

На сайті Агентства розміщено орієнтовний перелік енергоефектиного обладнання та матеріалів (рубрика «Споживачам», підрубрика «Державна підтримка енергозбереження»). Інформацію можна знайти за наступним посиланням:

http://saee.gov.ua/uk/consumers/derzh-pidtrymka-energozabespechenya

Раз на тиждень Держенергоефективності переглядає цей список і збільшує його за результатами телефонних дзвінків, які надходять до Call-центру.

Коли до Держенергоефективності телефонують люди, які хотіли б придбати той чи інший енергоефективний матеріал або обладнання, але його немає в нашому списку, то Агентство перевіряє інформацію і якщо цей матеріал відповідає державним будівельним нормам та дійсно сприяє утепленню ми обов’язково його додаємо.

Агентство також взяло на себе функцію координатора ініціатив банків щодо співпраці з крупними мережами будівельних супермаркетів. Разом з тим бачимо підключення різних продавців енергоефективного обладнання та матеріалів – як великих мереж, так і малих щодо можливості отримати державну підтримку.

Крім того, до інформаційно-роз'яснювальної кампанії, яку проводить Держенергоефективності для залучення якомога більшої кількості населення до участі в програмі, задіяні як державні установи, так і підприємства, а саме: обласні та міські адміністрації, банки, торгівельні мережі, підприємства-виробники енергоефективного обладнання та матеріалів, профільні асоціації та міжнародні проекти.

WT: Вікна, з якими саме характеристиками підпадають в перелік енергоефективного обладнання та матеріалів?

Наразі, під дію програми підпадають вікна з двокамерними енергоефективними склопакетами (з енергозберігаючим склом).

Орієнтовний перелік доповнюватиметься іншими видами вікон.

WT: Не так давно Верховною Радою України був прийнятий Закон України № 327-VIII «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», в якому зокрема йдеться про енергосервісні контракти. Можете більш детально розповісти про даний вид енергосервісу.

Енергосервіс –комплекс технічних та організаційних енергозберігаючих (енергоефективних) та інших заходів, спрямованих на скорочення замовником енергосервісу споживання та/або витрат на оплату паливно-енергетичних ресурсів та/або житлово-комунальних послуг порівняно із споживанням (витратами) за відсутності таких заходів.

Дійсно, такий Закон був ухвалений. Тут мова йде про бюджетні організації (школи, садочки, лікарні, тощо). Сьогодні близько 100 тисяч бюджетних установ потребують проведення термомодернізації, яка дозволить зекономити у 2020 році до 200 млн.куб.метрів газу та інших ресурсів за рік. Необхідні інвестиції в енергоефективність бюджетної сфери становлять 4,4 млрд.євро.

Бюджет держави не може передбачити такі витрати, тому ми пішли іншим шляхом, який називається енергосервіс. Як це працює?

Наприклад, школи в одному із міст споживають теплової енергії на 10 млн. грн. Приходить інвестор і пропонує певні заходи для енергомодернізації: встановлення лічильників, енергоефективних вікон, утеплення фасадів – відповідно до чого відбудеться зменшення споживання теплової енергії. На підставі проведеного тендеру місцевий райвідділ освіти дає згоду. За результатами утеплення виникає різниця між коштами, що виділені на оплату енергії (основна частина) і коштами за спожиту енергію (менша частина, завдяки енергомодернізації). Частину цієї різниці у розмірі 80% отримує інвестор та повертає свої інвестиції, а 20% отримує державний бюджет і має можливість спрямувати їх на інші потреби. Вигоду отримують всі. Бюджет, який не витратив коштів на утеплення. Школа, тому що тепло і затишно. Інвестор (енергосервісна компанія) - має можливість поступово повертати інвестиції.

Енергосервісний договір (контракт) – договір, предметом якого є здійснення енергосервісу виконавцем енергосервісу, оплата якого здійснюється за рахунок досягнутого в результаті здійснення енергосервісу скорочення споживання та/або витрат на оплату паливно-енергетичних ресурсів та/або житлово-комунальних послуг порівняно із споживанням (витратами) за відсутності таких заходів.

Раніше проблема була у бюджетному кодексі, відповідно до якого у випадку економії коштів у поточному році при формуванні бюджету на наступний рік, передбачались кошти, зменшені на відповідну заощаджену суму. Тому мова про інвестиції не йшла.

Сьогодні ми ввели таке поняття як довгострокове бюджетне зобов’язання і енергосервісний контракт. Тепер, коли укладається енергосервісний контракт, при зменшенні споживання тепла, електроенергії та інших енергетичних послуг, частина різниці між запланованими і реально витраченими коштами залишається та переходить до інвестора в рамках енергосервісного контракту, який є частиною довгострокового бюджетного зобов’язання, але його дія обмежена строком не більше 10 років, а інша частина – в бюджет.

Таким чином механізм дозволить залучати інвестиції в енергоефективність бюджетних установ, створити ринок енергосервісу, тисячі робочих місць, а також збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів.

 

 

Другие статьи на эту тему