Брак сировинних матеріалів і різке підвищення цін стали серйозними проблемами для економіки Німеччини. Експерти галузевого порталу GLASWELT уважно вивчили ситуацію з ПВХ, деревом, сталлю і склом, а також запитали постачальників і виробників комплектуючих ринку СПК, як вони справляються з підвищенням цін. Що думають німецькі підприємці про ситуації, що склалася, - представляємо в даному матеріалі.
«Ефект туалетного паперу» на ринку деревини
Коли справа доходить до дерева в якості сировини, виробники вже говорять про «ефект туалетного паперу». Кожен, хто переробляє цей матеріал, не впевнений, чи буде достатньо сировини в найближчі кілька тижнів. Тоді може виникнути дивна ситуація, коли замовлення на дерев'яні вікна та двері прийняті, але короткострокові роботи все одно доведеться переносити через відсутність сировини.
На ринку багато «поганої деревини», тобто деревини, яку доводиться вирубувати через пошкодження короїдами. Але це сировина не годиться для віконних рам. При цьому в Америці і Азії існує великий попит на якісний будівельний ліс. Крім того, під час пандемії в будинках проводяться великі ремонтні роботи, тому на місцевому та регіональному ринках існує величезний попит на деревину. Але дерево також стає все більш популярним в якості будівельного матеріалу. Приклад: в Берлін-Тегель планується побудувати найбільше в світі селище з дерев'яних будинків на 5 000 квартир.
Фото 1: Lamilux. Зростання цін на сировину для віконної індустрії
Причини сировинної кризи в порушенні ланцюгаа поставок
В якості основної причини зазвичай називають пандемію коронавируса, яка «струснула» світову економіку і ланцюги поставок. Взяти, приміром, судноплавство: спочатку вантажні судна простоювали в портах, потім різко виросли ціни на морські контейнери. Оскільки всі ознаки вказували на затишшя, багато виробників сировини вирішили, що зараз гарний час для планового ремонту своїх заводів. А цей процес займає багато часу, іноді кілька місяців.
Крім того, були зупинки виробництв, які можна віднести до форс-мажорних обставин, таким як зимові шторми в США. Пробка на Суецькому каналі, викликана сів на мілину контейнеровозом Ever Given, також відноситься до цієї категорії і чинить тиск на ланцюги поставок.
Таким чином, склалася ситуація, що коли сировинних продуктів було доступно менше, попит на них зростав швидше і сильніше, ніж очікувалося. Відновлення економіки Китаю також вплинуло на дану ситуацію. Ринок там процвітає і в даний час поглинає все. На сьогоднішній день основними драйверами попиту в Німеччині є автомобільна і будівельна індустрія, включаючи ринок світлопрозорих конструкцій.
Брак необхідної кількості ПВХ
Проте, за даними Асоціації виробників пластмас GKV (Gesamtverband der Kunststoff verarbeitenden Industrie), серйозну проблему для компаній представляє не тільки зростання цін: необхідні кількості смоли просто відсутні. У першому кварталі 2021 року в Європі ціни на стандартні полімери різко зросли. Ціна на S-PVC за останні десять місяців збільшилася на 61%.
Як заявляє GKV, стрімке зростання попиту іноді призводить до хаотичних ситуацій в транспортно-вантажному бізнесі: часто не вистачає контейнерів, які застрягли в портах в результаті пандемії. Недостатня пропозиція і високий попит на вантажні потужності привели до зростання цін на контейнери на маршруті Азія-Європа більш ніж на 400% з кінця 2020 року. Одне це робить пластмаси дорожчими в середньому на 200 євро за тонну. Однак в останні кілька тижнів ситуація, схоже, стабілізувалася і повернулася на траєкторію зростання, що існувала до коронакризи. Таким чином, щонайменше, в області транспортних витрат, можна сподіватися на пом'якшення в середньостроковій перспективі.
Зростання цін на сировину в сталеливарному секторі
Що стосується ситуації в металургійному секторі, то, за даними Асоціації виробників замків і фурнітури FVSB (Fachverband Schloss- und Beschlagindustrie), виробники стали лише повільно збільшували обсяги виробництва після раніше проведеної коригування виробничих потужностей. Вартість сировини, зокрема залізної руди, брухту цинку і нікелю, значно зросла. Хоча експерти ринку бачать стабілізацію зростання вартості сировини і тут, проте, в короткостроковій перспективі залишається мало можливостей для помітно більш низьких цін. Асоціація FVSB кілька місяців тому попереджала, що цінова ситуація на первинні матеріали для виробництва віконної і дверної фурнітури почне погіршуватися з 2-го кварталу 2020 року.
"Компаніям стає все важче задовольняти свої потреби. Зниження цін, викликане пандемією на початку 2020 року, було короткочасним. Справжнє цінове ралі продовжиться з другого кварталу. В даний час ми знаходимося на 10-річному піку, подібний стрибок в останній раз спостерігалося в 2016 році », - стверджує Хольгер Кох (Holger Koch), заступник керуючого директора FVSB.
Інфляція в єврозоні зростає
Кризова ситуація в ланцюжках поставок вже майже привела до стійкої інфляції в єврозоні. За даними Євростату, в квітні вартість життя зросла на 1,6% в річному численні. Це найбільший приріст за два роки. Споживчі ціни в березні виросли на 1,3%. Однак Центральний банк очікує, що поточний стрибок цін буде тимчасовим і нестійким і знову ослабне в 2022 році.
Провідні постачальники комплектуючих для вікон і дверей Німеччини про ціни в 2021 році
Фото 2: MACO. Гвідо Фелікс, генеральний директор MACO
Гвідо Фелікс, генеральний директор MACO: Ситуація в даний час є складною з кількох причин. Ми стикаємося з щотижневим підвищенням цін на сировину, в основному без урахування термінів поставки з боку постачальників. Спочатку ми намагалися не перекладати на наших клієнтів котирування цін на сировину. Однак, ми змушені транслювати ринку деяку частину збільшень. Ми робимо це дуже прозорим і зрозумілим чином і пов'язуємо надбавки до цін на фурнітуру з індексом сталі. Якщо індекс знову впаде, ми також відповідно знизимо надбавки.
У 2020 році цей показник мав середнє значення 516 євро. Поточна вартість 711 євро. Це дуже ясно показує масштаби і динаміку ситуації. Я не очікую, що ситуація покращиться раніше кінця року - за умови, що нестабільність світової економіки вляжеться. У короткостроковій перспективі зростання цін цілком може загальмувати будівельний ринок. Будуть затримки, особливо з державними контрактами. Однак в довгостроковій перспективі це буде збалансовано і вирівняно.
Фото 3: Roto. Доктор Екхард Кайлль, член правління Roto Holding
Доктор Екхард Кайлль, член правління Roto Holding: По-перше, загрозливий «зовні детермінований» розвиток цін не можна зводити тільки до ситуації з сировиною і проміжними продуктами. Також повинні бути включені в загальну картину непомірно зростаючі витрати на перевезення через відсутність або недостатність транспортних потужностей.
Що стосується матеріальної сторони, я застерігаю від поверхневого вивчення і недиференційованої критики ланцюжків поставок, які в принципі працюють добре. Якщо, як в даний час, наприклад, при відсутності сировини навіть самі надійні джерела поставок вичерпуються. Ми маємо справу зі складною ситуацією, яку можна тут описатикоротко. Це впливає на віконну і дверну техніку (FTT) і технологію покрівельних систем (DST) і змушує ці підрозділи Roto вносити відповідні коригування цін в короткі терміни. Поки триває зростання будівництва в світі, викликаний пандемією, ми не очікуємо ніякого розслаблення.
Фото 4: Veka AG. Андреас Хартлейф, генеральний директор Veka AG
Андреас Хартлейф, генеральний директор Veka AG: Поточну ситуацію на ринках сировини для полімерних матеріалів, без перебільшення, можна охарактеризувати як катастрофічну. Обсяги виробництва в світі і доступність основних матеріалів ніколи не були такими дефіцитними, як в останні 6-7 місяців. Логічно, що така ситуація неминуче веде до зростання цін - але динаміка захоплює дух! Весь ланцюжок створення вартості не зможе уникнути адаптації до такої динаміки цін.
Поточний девіз: забезпечте власні поставки, щоб не підвести клієнтів. Ми робимо все можливе, щоб уникнути останнього. Збереження здатності виконувати поставлені завдання - наша найважливіша мета, яку ми до сих пір успішно досягали. Завдання тут полягає в тому, щоб передати динаміку цін на сировину для наших клієнтів в зрозумілих і прийнятних кроках. Тому що пропозиції і фіксовані ціни стають обов'язковими на все більш тривалий період часу в ланцюжку створення вартості.
Моя особиста думка така, що ми побачимо постійне зростання цін на будівельні матеріали, оскільки світовий попит, імовірно, залишиться високим. Це, безумовно, трохи сповільнить розвиток будівельної галузі, але я не очікую, що вона зупиниться. Сподіваємося, що до кінця року ситуація з полімерами трохи ослабне.
Фото 5: Semcoglas. Герман Шюллер, керуючий партнер Semcoglas
Герман Шюллер, керуючий партнер Semcoglas: Ціни на вироби зі скла і склопакети були дуже низькими протягом багатьох років, в тому числі з-за раніше існуючих надлишкових потужностей. Стандартні склопакети часто не продаються за собівартістю. У той же час високі ціни, будь то базове скло, персонал, транспорт або енергія на заводі, не є чимось новим для переробників скла. Навіть якщо це змусить клієнтів скрипіти зубами, ціни на (енергоефективні) склопакети тепер доведеться підняти. Це єдиний спосіб для переробників скла впоратися з додатковими витратами, що виникають через поточне зростання цін.
Дивлячись на брак матеріалів, стає ясно, що компанії, які раз у раз стрибали в закупівлях матеріалів в пошуках самої низької ціни, знову і знову стикаються з проблемою, тому що постачальники тепер концентруються на постійних клієнтах і довгостроковому партнерстві. Ми є постачальником повного циклу в скляному сегменті. Для нас важливо, щоб всі наші ланцюги поставок були безперебійним. Ми ставимо на довгострокове партнерство - це зарекомендувало себе, особливо під час кризи, і буде тривати в майбутньому.
Фото 6: Bundesverband Flachglas. Йохен Грёнеграс, генеральний директор Федеральної асоціації листового скла.
Йохен Грёнеграс, генеральний директор Федеральної асоціації листового скла (BF):
На початку пандемії коронавируса виробники скла по всій Європі значно скоротили виробництво. У деяких країнах жорстка ізоляція також призвела до зупинки виробничих потужностей. У той же час кілька європейських заводів з виробництва флоат-скла були зупинені з осені / зими 2020 року через те, що вони перебували на ремонті. Це призвело до дефіциту скла, який в даний час зберігається, оскільки попит залишається високим.
Ситуація ускладнюється попитом в автомобільному секторі, який також несподівано сильно зріс. В області виробництва багатошарового безпечного скла також існує проблема, пов'язана з серйозними обмеженнями в поставках плівок ПВБ. У разі виробництва флоат-скла поліпшення ситуації має спостерігатися тільки тоді, коли кілька виробничих потужностей в Європі повернуться в експлуатацію або знову будуть запущені в найближчі кілька місяців.
Джерело: glaswelt.de, tybet.ru