Дослідження ринку флоат-скла України 2019 року

Загальна ситуація на ринку будівництва свідчить про падіння попиту на будівельні матеріали від 5-15% в залежності від сегменту будівельних матеріалів та сфери їх застосування. На даний момент ми бачимо, що в сегмент житлового будівництва було втрачено за 2019 близько 5%, а у сегменті комерційного будівництва (зокрема фасадне скління) регрес склав до 15%, у порівнянні із 2018 роком. Єдине що спасає будівельний ринок це те, що в Україні, на даний момент, будівництво це єдина альтернатива ринку капіталу, тому що фондовий ринок по суті не сформований, а банківська система досі не має довіри. Тому фактично всі вільні інвестиційні кошти рухаються в напрямку нерухомості: купівля квартир, будинків і землі.

float 1

juriy shirin     
Юрий Щирін  
Директор "Агентства  
Індустріального маркетінгу"  

Що стосується 2020 року, то нажаль ми не бачимо жодних тригерів, які б нам свідчили про те, що ринок має зростати, і скоріше за все тенденція продовжиться. Ринки ставатимуть складніше, а конкуренція буде тільки зростати. Виграє той, хто буде володіти всіма необхідними стратегічними даними, хто правильно відчує тенденції у об’єктних продажах, забезпечить логістику і якісний сервіс і, звісно, хто зможе працювати в глибоко нішевих сегментах. Також враховуючи стабільний курс гривні гравцям просто необхідно виходити на експорт, і розвивати інші для себе ринки. Що стосується ринку скла, то зараз в Європі відбувається перенасичення виробництва листового скла, і ми сподіваємось що зовсім скоро в Україні з’явиться національний виробник флоат скла (є інформація що дозволи на будівництво заводу вже отримані), і наступний крок вже буде за інвестором.

Флоат-скло – одна з трьох основних складових віконної конструкції. Ринок листового скла – один з основних показників розвитку віконної галузі. Проводячи паралелі із ринку флоат-скла, ми можемо побачити як саме розвивається ринок вікон.
Але цього замало. Даний матеріал не тільки нам покаже, в якому напрямку рухаються ринки вікон та скла, але найголовніше, які тенденції вони мають, зокрема в енергозбереженні та безпеці.
Для такого аналізу необхідно обробити величезний обсяг інформації, мати не аби який досвід та високу кваліфікацію. В Україні існує команда професіоналів, яка спеціалізується на аналізі промислових ринків, зокрема на ринку листового скла, і професійно надає консультації учасникам ринку. Це Агентство Індустріального Маркетингу (AIM) – люди, які досконально вивчають ринок, і знають як побудовані всі аналітичні процеси. Компанія АІМ є стратегічним партнером журналу «Віконні технології» і ми разом допомагаємо віконній галузі отримувати і користуватись самою якісною аналітичною інформацією.

      Загальний обсяг ринку флоат-скла 2011-2019 рр.
  float 3
  Динаміка розвитку ринку скла з розподілом за видами 2009-2019 рр.
  float 4
  Динаміка ринку скла з розподілом за видами за країнами походження 2009-19 рр.
  float 5
  Динаміка розвитку ринку скла з покриттям за групами 2015-2019 рр.
  float 6
  Динаміка розвитку ринку безпечного скла
  float 7
  Імпорт флоат-скла в розрізі ТМ, 2018-2019 рр.
  float 8
  Імпорт скла з покриттям в розрізі ТМ, 2018-2019 рр.
  float 9
   

Загальний обсяг ринку флоат-скла 2011-2019 рр.

Ситуація на ринку будівельних матеріалів у 2019 році склалася досить неоднозначна. З одного боку маємо звіт ДержКомСтату, в якому зазначається, що будівельна галузь України у 2019 році мала значний приріст близько 20%. В той самий час ми як агентство, яке розуміється на ринках будівельних матеріалів і спілкується із операторами ринку, розуміємо и бачимо зовсім інші показники по будівельній галузі. Ринок цементу фактично не зріс, ринок цегли та цегляних виробів має приріст, але незначний, до 10%, і далі в такому ж сенсі решта будівельних складових, які або мають стабільний «нуль», або невеликий приріст, деякі навіть незначне падіння. Звідки ДержКомСтат України взяв +20% приросту у будівельній галузі нам до кінця не зрозуміло.
Також ми бачимо відображення цієї ж суперечки і по ринку скла, який у 2019 році зменшився приблизно на 12%. Загальний обсяг українського ринку флоат-скла сягає 31,5 млн квадратних метрів, з яких приблизно 80% відноситься до ринку склопрозорих конструкцій (тобто виробництво склопакетів для вікон), решта 20% складає інтер’єрне скло, дзеркала, скло для меблів, перегородок та інше.
Загальне падіння ринку листового скла (до якого входить як флоат-скло, так і прокатне скло) є дещо меншим, за рахунок того, що зросла частка прокатного скла, де в Україні є лише один виробник, і він значно збільшив свої виробничі потужності і гарно відпрацював у експорті – маємо приріст у прокатному склі, падіння у флоат і як результат незначне падіння загалом по ринку листового скла близько 8%.

Динаміка розвитку ринку скла з розподілом за видами 2009-2019 рр.

В будь-якому бізнесі важлива динаміка, і бажано позитивна. У випадку зі склом із покриттям тут справа йде досить добре. Динаміка обсягів скла з покриттям з кожним роком постійно зростає (окрім 2018 року, з невеликим спадом, пов’язаним із великими складськими запасами після активного 2017 року та реекспортом). Це є дуже класна тенденція, яка відповідає обраному вектору розвитку нашої країни на енергозбереження. Відповідно більшість виробників вікон та склопакетів дотримуються даного вектору і кожного року збільшують кількість енергоефективних вікон. У 2019 році маємо лише 1% збільшення обсягів скла з покриттям, але потенціал таких вікон набагато більший, враховуючи той факт, що по сьогоднішнім нормам вікно без використання енергозберігаючого скла не може відповідати вимогам діючого законодавства України (зокрема діючим ДБН).
Стосовно країн, з яких ми імпортуємо скло з покриттям, тут також суттєво ситуація не змінилась. Російська Федерація є беззаперечним лідером у цьому сегменті продукції, на другому місці Республіка Білорусь. На ситуацію також вплинув вигідний курс російського рубля, який відносно української гривні дещо знецінився, що позитивно позначилося на ціноутворенні.

Динаміка розвитку ринку скла з покриттям за групами 2015-2019 рр.


Найбільш поширене скло у цьому сегменті – теплозберігаюче, саме воно показало у 2019 році  найкращу динаміку зростання близько 3%. Доля мультифункціонального скла, яке поєднує в собі функцію захисту від сонячних променів, має високий коефіцієнт теплозбереження та гарні характеристики світлопропускання зменшилась приблизно на 10%. Частіше такий вид скла використовують у фасадному склінні, і враховуючи те, що ринок фасадів у 2019 році також не зріс, а можливо навіть «підсів», це вплинуло і на зменшення долі мультифункціонального скла. Частка сонцезахисного скла дуже незначна, і також досить стала порівняно з іншими роками. Таке скло досить дороге, і замовляється виключно під конкретні проекти.

Динаміка розвитку ринку безпечного скла

2019 рік однозначно можна назвати роком безпечного скла. Загальний обсяг ринку збільшився порівняно з 2018 роком на 40%. Дану категорію скла можна поділити на дві основні групи: загартоване флоат-скло, яке має приблизну частку 85%, та ламіноване флоат-скло або триплекс – близько 2-3%, решта загартоване та ламіноване скло для автомобілів. В Україні великими темпами розвивається внутрішнє виробництво загартованого флоат-скла. Компанії активно купують обладнання для гартування скла (печі), та активно ведуть маркетингову політику, щодо популяризації такого продукту.  Також даний вид скла (загартоване) постійно використовують у фасадному склінні, де законом прописані певні вимоги по обов’язковому використанню саме загартованого скла. Таким чином в України з’являється культура застосування безпечного скла у будівництві, і тому його обсяги постійно зростають.

Імпорт флоат-скла в розрізі ТМ, 2018-2019 рр.
Аналізуючи графік імпортерів, слід зауважити, що в котрий рік Gomel GLASS являється безперечним лідером, незважаючи на те, що у 2019 році вони втратили декілька відсотків ринку. При цьому такі компанії як SARATOVSTROYSTEKLO, AGC, Pilkington та GUARDIAN посилили свої позиції та збільшили частку своєї присутності на ринку чистого флоат-скла. Це зумовлено, першочергово, зміцненням гривні та девальвацією місцевих валют і, відповідно, ціновою привабливістю продукції.
Але справжній ривок зробила швейцарська компанія EUROGLAS, яка збільшила свою частку майже в 4 рази (зараз 7%, проти 2% у 2018 році). Таке збільшення долі свідчить про те, що компанія переорієнтувалась і відчула перспективу в українському віконному ринку. Зайняла активну позицію по просуванню своїх продуктів і планує збільшувати свою присутність на ринку України.

Імпорт скла з покриттям в розрізі ТМ, 2018-2019 рр.

Суттєво ситуація по розподілу ТМ імпортерів скла з покриттям у 2019 році не змінилась. Майже всі основні гравці залишились на своїх позиціях. Але компанія AGC суттєво збільшила свою частку з 1% до 6%. Можемо припустити, що такий скачок пов’язаний із певними проектами фасадного скління, які реалізовуються або вже реалізувалися на території України.

Тенденції на 2020 рік
Однозначно відчувається тенденція до збільшення частки скла з покриттям. Для віконного ринку це найголовніше. Мають також зростати високотехнологічні та енергозберігаючі продукти, за умов стабільної економічної та політичної ситуації в країні. І звісно прогнозуємо суттєве збільшення безпечного скла, відповідно до існуючих тенденцій віконного ринку 2019 року.

Автори:
Роман Гладуненко
Юрій Щирін
Сергій Кожевніков

aim wt


Оконные Технологии® № 78 (2019)


Другие статьи на эту тему

Понравилась статья? Подпишитесь на рассылку: