Дослідження ринку склопакетів в Україні

Про наболіле...

Хочеться оптимістично, проте реальність малює не надто позитивну картину.
На жаль, мусимо констатувати той факт, що станом на перше півріччя 2014 року, за даними дослідження Агентства Індустріального маркетингу, ринок листового скла, який ще зміг втриматися у 2013 році, просів, починаючи з початку 2014 року, приблизно на 20%. Ця цифра досить суттєва, і показує  реальний стан справ як на ринку скла, так і, відповідно, на ринку світлопрозорих конструкцій.
Певне погіршення мало місце і в попередні роки, починаючи із 2009 року, але саме в 2014 ринок просто обвалився.

 

   
   

Ні для кого не секрет, що слугувало причиною такого падіння: по-перше,  основна і головна причина – війна на сході, по-друге – скрутне економічне становище, і, по-третє, анексія Криму, що в сукупності проявилось в негативних купівельних настроях та можливостях українського суспільства, якому стало «не до вікон».
Але є в цьому й деякі позитивні моменти, наприклад, той факт, що зруйнований схід рано чи пізно потрібно відбудовувати. І будуть це робити саме українські будівельники, вікнарі та інші спеціалісти, а отже, роботи вистачить. Залишається тільки чекати успішного і найскорішого закінчення АТО на сході країни.


Про дослідження
Дане дослідження показує загальний об’єм ринку склопакетів, структуру віконних конструкцій відповідно до матеріалів виробництва, структуру склопакетів відповідно до кількості камер, аналіз видів скла, що використовується у виробництві, а також детально аналізуються види склопакетів, що використовуються у фасадному будівництві.

В даному дослідженні ми будемо говорити про ринок склопакетів, його структуру та основні показники. Насамперед, потрібно зауважити, що під ринком склопакетів ми розуміємо в принципі весь український ринок світопрозорих конструкцій, який включає в себе віконний ринок та ринок світлопрозорих фасадних систем.

Окрім динаміки ринку скла, необхідно згадати показники виробництва віконних конструкцій. Так, за перше півріччя офіційна статистика говорить про спад у виробництві віконних конструкцій із ПВХ профілю на 5-7%. Станом на перше півріччя 2014 року, порівняно із 2013 роком, загальний обсяг виробництва становить близько 5 000тисяч кв.метрів. Як бачимо, динаміка падіння по віконним конструкціям  не така суттєва, порівняно із падінням ринку скла, але до кінця року вона поступово збільшиться, враховуючи те, що зараз виробники використовують раніше придбане флоат скло. Також розбіжності в динаміці можуть бути пов’язані із особливостями статистичної звітності, оскільки не всі віконні компанії показують дійсні показники своєї діяльності.

На противагу даним по віконним конструкціям з ПВХ профілю, за офіційними статистичними даними, станом на перше півріччя 2014 року виробництво склопакетів скоротилося порівняно з аналогічним періодом 2013 року на 20%, і ми бачимо, що ця цифра дуже близька до показників динаміки ринку флоат скла України, що говорить про близькість цих показників до реальної картини ринку.
Позитивним фактором є те, що частка енергозберігаючого скла станом на 1-е півріччя 2014 року показала позитивну динаміку і зросла на 4% порівняно з аналогічним періодом 2013 року.


Мета дослідження: показати тенденції розвитку ринку склопакетів, динаміку показників, формування прогнозів. Також визначити сегментацію видів конструкцій, різновиди матеріалів, враховуючи специфіку їх застосування.


На даному графіку чітко видно, що тенденція зменшення обсягу виробництва склопакетів спостерігається, починаючи із 2010 року, і продовжується по 2014 рік.  Також зазначимо, що левова частка загального обсягу приходить на власне виробництво склопакетів. Імпорт готових склопакетів незначний, частка експорту теж досить мала і має негативну динаміку.
В цілому, питання наявності виробничих потужностей склопакетів в України більш ніж закрите, рівень виробництва досить високий і розвинений, проблема в тому, що об’єм ринку не дозволяє в повній мірі завантажити наявні потужності.

Специфіка українського віконного ринку чітко відображається на даному графіку, на якому видно, що близько 90% конструкцій, у яких використовується склопакет, вироблені із ПВХ профілю, близько 6% займають алюмінієві фасадні системи, і 4% - дерев’яні вікна. Необхідно зазначити, що така тенденція в більш-менш незмінному вигляді зберігається вже досить значний час.


На даному графіку видно, що однокамерних склопакетів на ринку вікон використовується значно більше двокамерних, до 90%, із використанням класичної схеми склопакета 4х4 мм. Але тут потрібно відмітити два фактори: перший це те, що споживач зачасту обирає однокамерний варіант склопакету, на противагу двокамерному, керуючись мотивами економії. З іншого боку, як ми відмічали у нашому попередньому Дослідженні ринку флоат скла в Україні у №56 (2) «Віконні технології», попит на енергозберігаючі вікна зростає, і досить часто в однокамерному склопакеті використовують енергозберігаюче скло, яке робить такий склопакет значно ефективнішим порівняно із використанням у ньому простого флоат скла, навіть у випадку двокамерного виконання.


Усвідомлення важливості енергозбереження, в тому числі, через здорожчання енергоносіїв, спонукає до розвитку ринку вікон у правильному напрямку, навіть при загальній стагнації ринку в цілому.
Ми бачимо, що динаміка використання енергозберігаючого скла як у житлових, так і у нежитлових приміщеннях позитивна. Це підтверджує той факт, що українці вже досить давно задумались про те, що можна заощаджувати частину комунальних витрат, використовуючі «теплі вікна» з використанням склопакетів з мультифункціональним, сонцезахисним та теплозберігаючим склом.
Також ми бачимо що кожен рік показник імпорту енергозберігаючого скла зростав майже на 20%, що підтверджує факт збільшення виробництва енергозберігаючих склопакетів і, відповідно, вікон та фасадів.


За офіційними статистичними даними, станом на перше півріччя 2014 року виробництво склопакетів скоротилося порівняно з аналогічним періодом 2013 року на 20%, і ми бачимо, що ця цифра близька до динаміки ринку флоат скла України. В той же час, виробництво конструкцій із ПВХпрофілю за статистичними даними скоротилось лише на 5-7%, що не відображає реальну ситуацію на ринку.

Ринок фасадного скління

Фасадні системи відносять, переважно, до комерційного будівництва, це можуть бути офісні будівлі, торгово-розважальні центри, інші муніципальні та інфраструктурні споруди. У зв’язку із погіршенням економічної та політичної ситуації в Україні, ринок фасадів значно просів, і тенденція така ближчим часом не зміниться.
Зауважимо, що також досить значно зменшилося виробництво склопакетів з використанням загартованого скла, і цифра ця суттєва – 35%. У підсумку, ринок архітектурного скла у 2014 році може просісти значніше. ніж віконний ринок.


2013 рік мав приблизно однакові показники, що були у 2009 році. Одразу помітно видимий ривок у 2011 році, який був обумовлений подією, що не залишила байдужим жодного українця – це ЕВРО 2012. Відповідно, кількість нових будівель з використанням фасадного скління у даний період була значно вищою у порівнянні з іншими роками.

Стійко-ригельная система фасадів явно переважає над іншими, і це зрозуміло, тому що даний вид конструкцій досить простий у виробництві, легко монтується і являється такою собі класикою архітектурного будівництва комерційної нерухомості. Далі ми бачимо невелику частку структурного скління  і зовсім мізерну частку спайдер-систем.


Найбільш поширені товщини скла, що використовуються у склопакетах для фасадного скління, зокрема у стійко-ригельних системах, це 6мм/4мм та 6мм/6мм, і на графіку видно, що такі склопакети складають майже 80% усього розподілу.


Знову ж таки, більша частина склопакетів у фасадному склінні виробляється з обов’язковим використанням безпечного скла – загартованого скла або триплекса. Це вимоги діючих будівельних норм та основний спосіб гарантування безпеки фасадів при розбиванні та деформації. Відповідно, як показує графік більша частина склопакетів складається саме з таких видів скла, як загартоване скло та триплекс. Також у невеликих кількостях використовують і просте скло.

Показники ринку алюмінієвих профільних систем практично збігаються із показниками ринка фасадного скління і мають негативну динаміку. Падіння майже на 30% у 2013 році продовжується і у 2014 році, і, за прогнозами, складатиме не менше ніж 20-25%.

Підсумки
Загальна картина ринку склопакетів в цілому досить сумна, ринок просів, і тенденції для подальшого спаду зберігаються. Але якщо говорити про якісні характеристики ринку, то однозначно можна стверджувати про зростання частки енергозберігаючих склопакетів, а, отже, зростання кількості енергоефективних вікон та фасадів на українському ринку світопрозорих конструкцій, що говорить про правильний напрям розвитку ринку.

Автори:
Роман Гладуненко
Сергій Кожевніков
Юрій Щирін