Шановні колеги, читачі!
Пропонуємо вашій увазі аналіз роботи дилерів віконних компаній в період з березня по серпень 2020 року, який проведено проєктом «Віконний Консалтинг» на замовлення журналу «Віконні технології».
Для більш широкого розуміння віконного ринку, як невід’ємної частини будівельного ринку, приводимо деяку корисну статистику розвитку будівельної галузі за перше півріччя 2020 року. Зокрема динаміку розвитку будівельного сектору, у розрізі будівельних матеріалів, обсягів будівництва нового житла, порівняльний аналіз ринку в цілому.
Український ринок будівництва знизився на 5,5%, а будівельних матеріалів — на 1,3% *
За шість місяців 2020 року український ринок будівництва знизився на 5,5%, а ринок будматеріалів — на 1,3% у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року.
Про це свідчать результатами щомісячного аналітичного дослідження «Огляд розвитку будівельної галузі України» від Personal Analytical Unit (PAU).
Зазначається, що обсяг виконаних будівельних робіт за січень-червень 2020 року склав 64,59 млрдгрн або мінус 5,5% до відповідного періоду 2019 року.
Зокрема, обсяг виконаних будівельних робіт у житловому будівництву скоротився на 19,4%, у комерційному будівництві – на 1,4%, інфраструктурному будівництві – на 1,7% (тут і далі без урахування статистики по Криму і зони АТО).
При цьому, обсяг виконаних будівельних робіт за 2019 рік склав 177,01 млрд грн або +20,0% до 2018 року, за рахунок: +3% у житловому будівництві; +27,4% у комерційному будівництві; +23,3% у інфраструктурному будівництві.
Індекси наведені в порівняльних цінах.
Обсяг реалізації будівельних матеріалів за січень-червень 2020 року склав мінус 1,3% до аналогічного періоду минулого року.
Аналіз ринку будівельних матеріалів по 22 основним сегментам показав діапазон динаміки від -18% до +61%. При цьому, 59% сегментів показали позитивну динаміку (на початку 2020 року частка зростаючих сегментів становила 77%).
Для порівняння, за січень-червень 2019 року обсяг реалізації склав +1,7% до аналогічного періоду 2018 року.
*За результатами щомісячного аналітичного дослідження «Огляд розвитку будівельної галузі України» від Personal Analytical Unit (PAU)
Скорочення обсягів нового будівництва житла
Загальна площа житлових будинків, на які видано дозволи на виконання будівельних робіт (нове будівництво), в січні-червні 2020 року скоротився в 1,4 рази в порівнянні з аналогічним періодом 2019 року – до 3,85 млн кв. метрів, про це повідомила Державна служба статистики**.
У першому півріччі загальна площа нового будівництва багатоквартирних будинків склала 3 млн 60,6 тисячкв. метрів (93% загального обсягу).
Загальна площа нового будівництва житла в Києві скоротилася в 5,8 рази до січня-червня 2019 року - до 368,1 тисячкв. метрів, тоді як в Київській області зросла вдвічі – до 1 млн 358,3 тисячкв. метрів.
Значні обсяги нового будівництва житла також зафіксовані у Львівській (513,6 тисячкв. метрів), Одеській (395,6 тисячкв. метрів), Івано-Франківській (304,6 тисячкв. метрів) і Хмельницькій (150, 9 тисяч кв. метрів) областях.
Як повідомлялося, загальна площа житлових будинків, на які отримані документи на право виконання будівельних робіт (нове будівництво), в 2019 році в Україні збільшилася на 14,2% в порівнянні з 2018 роком – до 14 млн 700,7 тисячкв. метрів.
** Джерело: budport.com.ua
Чому ми вирішили провести аналіз роботи дилерів за такий, вважалось би, нестандартний звітний період. Тому що, по-перше, такі карантинні заходи було введено вперше, по-друге, тому що треба розуміти можливість другої хвилі обмежень, і саме головне – як в таких умовах вести бізнес. Все це можна зробити, проаналізувавши поточну ситуацію та зробити правильні висновки.
З введенням заборони Урядом на роботу непродовольчих крамниць, 31% дилерських салонів в пікові карантинні місяці не працювали, ті ж самі дилери, що якимось чином обходили заборону, відмітили значний спад відвідувань точок продажу покупцями. І лише у 11% дилерів спад був в межах 10-20 відсотків. При цьому попит на більш дешеву продукцію збільшився на 27%. В той же час , 37% дилерів відмітили зниження попиту на преміальні продукти.
В черговий раз відмічаємо той факт, що переважна більшість дилерів вказує на низький рівень обізнаності покупців.
Більшість замовлень відбувається по рекомендаціям та на чутках.
Більшість дилерів (54%) відмічають, що сьогоднішній покупець готовий до покупки і в цьому сенсі прийняття рішення цілком залежить від роботи менеджера. Але основними причинами втрати потенційного замовника відмічаються демпінг зі сторони конкурентів та ціна на продукцію.
Що, в принципі, досить часто взаємопов’язано. При цьому, 42% дилерів відмітили той факт, що на час карантину їх постачальник знижував ціни на продукцію. Але з послабленням карантинних заходів, 68% дилерів вказало на незначне зростання відпускних цін.
Практично всі дилери вважають, що роль менеджера з продажу дуже значна, але чомусь підвищенню кваліфікації своїх співробітників не дуже приділяють увагу. Можна зробити припущення, що в когось менеджери дійсно високої кваліфікації, але … ну то дійсно право власників так вважати.
Враховуючи те, що в період карантину у менеджерів з’явилося більш вільного часу, Асоціація учасників ринку вікон та фасадів проводила безкоштовні навчальні онлайн вебінари. Але тільки 37% дилерів відмітили те, що вони та їх співробітники приймали участь у навчанні. А 22% вказали, що зовсім не знали про такі навчання. При цьому анонси та трансляції навчань розповсюджувались по всім галузевим СМІ. Висновки робіть самі.
Очікувана тенденція спостерігалась після послаблення карантинних заходів і дозволу на відкриття салонів. Практично у всіх відбувся зріст продаж і це відбулося пропорційно до тих продаж, які були при жорстких обмеженнях. 27% дилерів відмітили, що «відтермінований попит» краще всього спрацював в травні, червні та липні,коли відбувся різкій зріст продаж, вже в серпні продажі стабілізувалися.
Несподіваним рішенням від деяких постачальників були «рекомендації» із зниження цін своїм дилерам. При тому кінцевий споживач мав можливість замовити собі вікна на сайті практично по дилерських цінах. І 8% дилерів вказали на те, що виконували такі рекомендації, а 10% – були вимушені це зробити. 82% дилерів відмітили, що таких рекомендацій від їх постачальників не було, але 32% самостійно прийняли рішення щодо зменшення відпускної ціни.
Для деяких дилерів карантин став драйвером розвитку – 22% дилерів збільшили асортимент продукції, яку реалізують в точці продажу і це не може не тішити.
Що стосується реклами: 8% дилерів вирішили, що рекламуватися в карантин не потрібно. Досить спірне рішення, враховуючи те, що на сьогодні багато не дуже затратних каналів реклами, яка дозволяє підтримувати зацікавленість потенційного покупця. Соціальні мережі зайняли перше місце в рекламних майданчиках і це досить очікувана тенденція. Тим більш, що 29% дилерів вказали на те, що постійно розміщують свої роботи на своїх сторінках і звідки теж досить часто відбуваються звернення. І тільки 7% дилерів вважають соціальні мережі марною тратою часу.
Ну і підводимо риску очікуванням дилерів щодо осіннього сезону та 2020 року в цілому.28% опитаних вважають, що осінній сезон 2020 пройде так само, як і у 2019 році, 65% – що продаж конструкцій знизиться. І тільки 7% оптимістів вважають, що продажі зростуть. Загалом практично такі ж очікування дилерів і по 2020 року, в порівнянні з 2019 роком, але вже 23% вважають, що рік буде таким же,а 71% – що продажі знизяться.
Враховуючи вище викладене, хочеться підкреслити, що галузь продовжує працювати і незважаючи на часткові обмеження, віконний ринок продовжує задовольняти потреби і вимоги наших споживачів.
В опитуванні прийняли участь 567 дилерів віконних компаній. «Віконний Консалтинг» дякує всім, хто прийняв участь в опитуванні. Тільки завдяки вам ми можемо зробити наш ринок ще кращим!
Керівник проєкту «Віконний Консалтинг»
Кесслер О.І.