30 вересня 2021 року пройшла значна подія у віконній та фасадній галузі – друга онлайн конференція WINDO KYIV Conference ALU, яка була повністю присвячена темі ALU фасадів та склу. Рівень спікерів був максимально високим і потужним. Одним з них був комерційний директор компанії Glas Trösch пан Гермманн Фолькер. Цікава доповідь пана Фолькера привернула нашу увагу, і ми вирішили поділитись цією ексклюзивною інформацією з читачами WT.
Glas Trösch – швейцарська компанія, була створена у 1905 році. Управління компанією відбувається сім’єю Трьошів вже у 5-му поколінні. До групи компаній Glas Trösch входять більше ніж 70 підприємств. Виробництва зосереджені у 12 країнах Європи та одне у США. В компанії працює більше 6000 співробітників.
Спеціалізація компанії – виробництво флоат скла різних модифікацій (тріплекс, гартоване, фарбоване та інші різновиди) та склопакетів будь-якої складності.
Виробництво флоат скла це безперервний процес, який відбувається на нерозривній виробничій лінії довжиною майже в 1 км. Максимальні розміри скла, яке випускається компанією Glas Trösch сягають 9000 х 3210 мм, а товщина скла – від 3 до 12 мм.
Основа продуктів Glas Trösch це виробництво флоат скла: EUROFLOAT – звичайне флоат скло, EUROWHITE – біле максимально прозоре флоат скло, та різновиди скла з покриттям SILVERSTAR – енергозберігаюче, сонцезахисне та мультифункціональне скло, яке виробляється за спеціальною технологією 24 години / 7 днів на тиждень.
Сфери застосування абсолютно різні, починаючи із зовнішнього оформлення: скління вікон, фасадів, дахів тощо, закінчуючи інтер’єрним оформленням. Якісною конкурентною перевагою компанії Glas Trösch є також виготовлення та застосування вузькоспеціальних типів скла: всіх без виключення типів безпечного скла, протипожежного скла, антиблікового та дзеркального скла.
Графік 1. Одношарове безпечно скло - ринок ЄС
Загартоване скло. Одношарове безпечне скло SWISSDUREX виготовляється у процесі гартування і може бути або повністю загартованим, або термозміцненним. Також дане скло може бути окрашене в будь-який колір, так званий трафаретний друк, але вибір кольору та фарбування скла відбувається до моменту гартування.
Якщо почати аналізувати розвиток ринку такого загартованого скла в країнах ЄС, то починаючи з 2017 по 2019 роки кількість такого продукту залишається стабільною 63-66 млн кв. метрів (графік 1). У той же час продаж такого скла постійно зростає з 83 до майже 96 млн кв. метрів. Ця різниця насамперед забезпечується за рахунок імпорту від 25 до 37 млн кв. метрів скла, стосовно експорту – то він досить незначний.
Графік 2. Одношарове безпечне скло. Імпорт / Експорт
Якщо проаналізувати країни походження імпорту загартованого скла (графік 2), то ми бачимо, що це в основному Китай, а на другому місці Туреччина з доволі значною кількістю імпорту. Експорт в основному відбувається до Швейцарії, яка не є частиною Європейського союзу, а також частина його постачається у Росію.
Триплекс — це багатошарове (2 або більше) скло, в якому шари склеюють між собою полімерною плівкою або рідким полімером. Triplex значить – потрійний. Винахідником багатошарового скла в 1903 р. випадково став французький хімік Едуард Бенедиктус. Впавша на підлогу колба, вкрита залишками пластику, не розсипалась на скалки. І вченому прийшла геніальна ідея використання своєї знахідки в автомобілебудуванні, для зниження травматизму в аваріях.
Графік 3. Триплекс – ринок ЄС
В компанії Glas Trösch такий вид скла має назви SWISSLAMEX та EUROLAMEX. Даний продукт дуже затребуваний, а його технологія виробництва є складнішою ніж інших продуктів. Компанія Glas Trösch виробляє триплекси будь-якої складності, з використанням традиційних прозорих або кольорових плівок та поєднанням різноманітних товщин скла.
Ситуація на ринку триплексу в країнах ЄС виглядає наступним чином. За даними 2017-2019 років потреба у триплексі дещо зросла. Це пояснюється впровадженням певних регуляторних актів в різних країнах, тобто обов’язкове застосування триплексу в певних спорудах. Зростало виробництво 52-57 млн кв. метрів, зростало й його споживання відповідно 55-61 млн кв. метрів. Частка імпорту (графік 3) та експорту даного продукту не є такою значною як у загартованого скла, і становить біля 15%, але ми бачимо, що імпорт все ж таки компенсує споживання триплексу на близько 4 млн кв. метрів.
Графік 4. Триплекс. Імпорт / Експорт
Якщо більш детально проаналізувати географію імпорту та експорту триплексу (графік 4), то по імпорту знову лідери Китай та Туреччина, і як не дивно третє місце займає Білорусь. Стосовно експорту тут знову лідер Швейцарія.
Коли ми говоримо про склопакети, то 98% з них це склопакети з покриттям. Склопакет має нести в собі певні функції та властивості. Основні з них це комфорт простору, енергозбереження, безпека, сонцезахист. Компанія Glas Trösch має можливість виготовляти склопакети максимальним розміром 9000х3210 мм. Наші продукти можуть устатковуватись спеціальними функціями, наприклад функція «alarm» (тревоги), що подає сигнал у випадку приближення/розбиття, або антиконденсаційний склопакет (сприяє зникненню появи конденсату на склі). За допомогою використання SILVERSTAR FREE VISION може бути досягнений високий коефіцієнт рефлексії (відображення). Це наш унікальний продукт, який створює дуже високу рефлексію зовні, і навпаки дуже низьку з боку приміщення.
Ми використовуємо скло із спеціальними функціями:
• SILVERSTAR ALARM
• SILVERSTAR EN2plus
• SILVERSTAR FREE VISION
• SILVERSTAR SUNSTOP Night Vision
Графік 5. Склопакети - ринок ЄС
Далі, проаналізуємо ринок ЄС по склопакетам (графік 5), де ситуація виглядає наступним чином. Кількість виробництва і продажу склопакетів є майже рівною, тобто те що виробляється в рамках Європейського союзу, в майже такій же кількості і продається. Лише тільки незначна частина іде на експорт, і це, переважно, спеціальне скло та великі габарити склопакетів.
Також ми бачимо, що вартісний ринок склопакетів фактично вдвічі перевищує ринок загартованого скла та триплексу.
Графік 6. Склопакети. Імпорт/Експорт
Стосовно хоч і незначного імпорту та експорту склопакетів, то тут знову в лідерах по імпорту Китай та Туреччина, а по експорту багато склопакетів іде на Норвегію, Швейцарію та Північну Америку(графік 6).
Якщо ми проаналізуємо структуру і динаміку розвитку склопакетів компанії Glas Trösch (графік 7) то побачимо, що впродовж 2017-2020 років частка триплекса у загальному портфелі постійно збільшується від 15% у 2017 році до 39% у 2020.
Частки приблизні, згідно з показниками збуту фірми GT
Частка триплекса = частка одиниць ISO, може містити 2x чи більше триплекса ніж ESG/TVG
Частка ОБС = частка одиниць ISO, може містити 2x чи більше ESG/TVG
Графік 7. Структура склопакетів - Glas Trösch
З іншого боку ми спостерігаємо суттєве зменшення частки склопакетів з використанням одношарового безпечного/термозміцненого скла, з 33% у 2017 році до 6% у 2020 році.
Графік 8. DGU & Machinery early 1950’s
Також цікавим фактом я хотів би відзначити розвиток склопакетів, зокрема коефіцієнта U-Wert, який представлений на графіку 7. Ми бачимо: що з 1950 року до сьогоднішнього дня, коли використовувалось звичайне скло, коефіцієнт U-Wert був максимально високим і складав близько 6 W/m2K, а коли з’явилась технологія покриття, U-Wert зменшився майже вдвічі. Далі з’явились інертні гази, використання яких також вплинило на зменшення U-Wert (графік 8).
Сьогодні з покриттям та інертним газом ми маємо склопакет з коефіцієнтом U-Wert 0,5 W/m2K, що в 12 разів менше, ніж у самому початку розвитку склопакетів. Це означає, що ми практично в 12 разів покращили показник теплопередачі.
Цікавим є також те, що у 2003 році Glas Trösch брали участь у виставці з продуктами SILVERSTAR, де ми презентували склопакет з показником U-Wert 0,2 W/m2K.
Покриття Glas Trösch Наступною темою є нанесення покриття на скло. Glas Trösch має 5 вакуумних установок, де наноситься таке покриття: у Франції, Німеччині і Польщі (графік 9).
Графік 9. Скло з покриттям - ринок ЄС
• Енергозбереження:
SILVERSTAR
• Енергозбереження і захист від сонця:
SILVERSTAR COMBI
SILVERSTAR SUPERSELEKT
• Захист від сонця:
SILVERSTAR SUNSTOP T
• Анті-відзеркалення:
LUXAR
Ринок скла із покриттям за 2017-2019 рр. в рамках ЄС є набагато більшим ніж по іншим продуктам. Ми маємо власне виробництво від 197-211 млн кв. метрів, при цьому кількість споживання менша, і становить від 177-189 млн кв. метрів. Але показники як виробництва, так і продажів постійно зростають (графік 10).
Чому продажі менше? Тому що досить велику кількість скла з покриттям виробники експортують в такі країни як: США, Росія та ін. Наявне покриття на склі, вироблене у ЄС є надзвичайно енергоефективне з прекрасною естетикою, про що свідчать показники експорту, тому таке скло високо ціниться у всьому світі.