Олег Зелений: «Цей рік буде успішним для тих, хто запропонує сміливі рішення»

Що таке сучасна архітектура? Як вона виглядає сьогодні? Якщо почати аналізувати всі сучасні архітектурні проєкти, так чи інакше ми бачимо складну інженерію і різні варіації і рішення, пов'язані зі склом. Індустрія скла найбільш затребувана і інноваційна частина будівельного ринку. 

rik 1 cЦе також прямо стосується і віконного ринку, так як скло і склопакет є невід'ємною частиною вікон і фасадів. Glas Trösch Ukraine, дочірнє підприємство найбільшого швейцарського холдингу Glas Trösch Holding, вже багато років займається виробництвом склопакетів і поставками скла Euro Glass.

Нам стало цікаво, які тенденції сьогодні існують на ринку скла і склопакетів, що замовляють, що продається, і як для компанії Glas Trösch Ukraine пройшов цей дуже складний для віконної індустрії 2020 рік. На всі наші питання із задоволенням відповів Олег Зелений, генеральний директор компанії Glas Trösch Ukraine.

oleg zeleniy

Олег Зелений,

генеральний директор «Glas Trösch Ukraine»

WT: Доброго дня, Олегу. Ми раді вітати вас в нашій рубриці «Від першої особи», в якій ми ведемо діалог з цікавими людьми віконного ринку і обговорюємо перспективи розвитку нашої галузі. Давайте поговоримо про 2020 рік. Як цей рік пройшов для компанії Glas Trösch Ukraine?

О. З. Вітаю всіх учасників віконного ринку. Якщо говорити в цілому про минулий 2020-й рік, то я тут погоджуся з багатьма експертами аналітиками, як було раніше, так вже не буде. Не буде повернення до тієї реальності, яка була до 2020 року, до корона-кризи.

Протягом всього періоду, ми, всі учасники бізнесу, дуже добре відчули, що таке можливості дистанційної роботи. Після цього, думаю, бізнес буде переглядати свої потреби в офісних та робочих приміщеннях як таких.

З іншого боку ми побачили як переваги дистанційних технологій, так і недоліки, їх межу можливостей. Ми дуже різко відчули нестачу персонального спілкування з живою людиною, відсутністю енергетики, в цьому є найголовніший недолік дистанційних технологій.

rik 2 cWT: Як ви вважаєте, які питання можна вирішити «дистанційно». Маємо на увазі поточні питання, і питання спілкування з клієнтом.

О.З. Я думаю, що 8 з 10 питань або нарад можна вирішити або провести віддалено, за умови якщо ви знаєте цих людей. Познайомитися з новим клієнтом, пропонувати щось нове, розповідати про новий продукт – це дуже важко, це можливо, але вкрай складно.

Наприклад: ось цей продукт, торкніться його, подивіться на його якості, обробку, переконайтеся в прозорості або насиченості кольору і так далі – все це зробити дистанційно просто неможливо.

WT: Чи можливо продавати дистанційно?

О.З. Стандартний продукт так. Я маю на увазі продавати стандартний продукт вже знайомому або постійному клієнтові «дистанційно» цілком реально. Ми це називаємо прийняття стандартного замовлення. Але вже продавати новий, ексклюзивний, дорогий продукт – це дуже складно.

rik 3 cWT: Що можете сказати стосовно базової статистики в тому числі і Glas Trösch Ukraine в 2020-му році?

О.З. ВВП України скоротиться прогнозовано на 5 і більше відсотків, для будівельної галузі це однозначно серйозний удар. А «недобудови», зупинки будівництва і заморожені проєкти негативно вплинуть на динаміку розвитку будівельної галузі.

Відновлення розвитку комерційної нерухомості я бачу не раніше 2022 року. Що стосується нашої компанії, ми дуже інтенсивно почали 2020 рік, потім прогнозовано просіли в період з квітня по червень, але критичних зупинок в період весняного локдауна у нас не було.

Починаючи з липня ми поступово почали повертатися в колишній ритм і потихеньку повернулися до своїх клієнтів і до своїх обсягів.

rik 4 cWT: Поділіться трохи цифрами…

О.З. Шокова реакція на весняний локдаун була практично у всього бізнесу, ми не стали винятком. У період з лютого по червень минулого року виробники скла фактично всі без винятку працювали на склад, так як споживання скла скоротилося не менше ніж на 30%.

Це сформувало дуже великий відкладений попит, і він співпав ще й з сезонним попитом, що в підсумку призвело до двократного збільшення потреби ринку до скла. Вже на початку серпня всі це відчули і протягом місяця були «вимиті» все складські запаси скла. Згідно із законом ринкової економіки: попит завжди диктує пропозицію, відповідно виробники скла неодноразово піднімали ціни на свої продукти.

Якщо говорити конкретно в цифрах, то від 55 - 60 грн за 1 кв.метр флоат-скла ціна дійшла до 90 грн. Тобто ми маємо практично дворазове підвищення ціни на скло за період чотирьох місяців.

WT: Розкажіть про ваших партнерів. Як вони розвивалися, що просили, можливо якісь знижки, особливі умови, відстрочки платежу? Які продукти під час карантину користувалися найбільшим попитом?

О.З. Гарне питання. Березень, квітень і травень – найбільший дефіцит цих місяців – дефіцит спілкування. Решта це були робочі процеси, переговори, і знову ж таки обговорення цін на продукцію, з урахуванням підвищення цін на скло. Звісно, це сприяло підвищенню цін і для кінцевого споживача.

WT: Як йшли справи у групи компаній Glas Trösch упродовж карантинних місяців?

О.З. Чим швейцарські компанії відрізняються від багатьох інших європейських, а також американських компаній? Це перш за все спокій та довгострокове планування переговорних процесів, сировинної бази та виробничих процесів.

Обсяги виробництва скла та швидкість були знижені, з огляду на те, що процес виробництва скла зупинити неможливо. Переговори з клієнтами велися постійно, з огляду на поточну ситуацію. Менеджмент компанії тримав все на чіткому контролі.

WT: Якщо підвести підсумок, на які результати компанія вийшла в кінці року?

О.З. Як не дивно, ми виросли на 10% в обсягах, і що дуже важливо, це наша довготривала стратегічна мета – ми виросли в обсягах безпечного скла (триплекса), загартованого скла, і в обсягах складних склопакетів, з урахуванням глибокої переробки скла.


WT: Давайте змістимо наш вектор спілкування більш в технічну площину. Цікаво дізнатися у вас динаміку розвитку продуктів з теплою дистанцією.

О.З. Не можу сказати точно, але можу використати формулювання: двозначна цифра зростання, тобто більше 10% – це зростання склопакетів з використанням «теплої» дистанції. Якщо ми говоримо про приватні забудови, то використання склопакетів з гнучкою дистанцією або з «теплою рамкою» має абсолютно чіткі математичні розрахунки економії тепла у вашому домі.

Відповідно ці розрахунки можна зіставити з подорожчанням склопакета, з огляду на використання цієї рамки, то математика завжди буде на користь клієнта. Клієнт економить на енергозбереженні, клієнт економить на обігріві свого будинку.

Що стосується бюджетного будівництва, то, як і раніше тут йде боротьба за копійки, і з цієї причини все ще застосовується проста алюмінієва рамка. Якщо говорити про стандартну забудову, то будівельники вже як мінімум аналізують і розраховують теплу дистанцію в своїх проєктах.

Сподіваємося наступним кроком буде її використання. При цьому хочу чітко зафіксувати, що використання теплої дистанції є глобальним трендом, і Україна знаходиться в ньому.

WT: Які конкретно продукти і матеріали ви використовуєте при виробництві склопакетів з «теплою» дистанцією?

О.З. У своєму виробництві компанія Glas Trösch використовує як пластикову композитну «теплу» дистанцію так і гнучку дистанцію виробництва Edgetech. На сьогоднішній день в Україні ми маємо дві повністю автоматичні станції по виробництву склопакетів з використанням «теплої» м'якої дистанції Edgetech.

Пластикова рамка, також як і алюмінієва використовується при напівавтоматичному виробництві склопакетів, а це звісно людський фактор, і його вплив на якість продукції (можливе нерівномірний розподіл бутилу, поява «сходинки» і т.д). М'яка дистанція – тут працюють роботи, і ймовірність браку в таких склопакетах мінімальна.

WT: Ви постійно робите апгрейт свого виробничого обладнання. Розкажіть як ви розвиваєтеся в сторону автоматизація процесів.

О.З. Ідеальна формула виробництва склопакетів це швидкість і якість. Часто ці речі складно поєднати, але це можливо. Ми намагаємося максимально ефективно рухатися в бік повної автоматизації всіх процесів. У 2020-му році ми зіткнулися з так званим не гнучким графіком роботи, коли то густо, то пусто. Якраз автоматизація допомагає нам оптимально вибудовувати всі виробничі процеси.

rik 5 cWT: Чи правильно я розумію, що на роботизованому обладнанні, яке стоїть у вас в Одесі або в Києві ви виготовляєте склопакети з гнучкою дистанційною рамкою?

О.З. Ці моделі роботів, вироблених компанією Bistronic мають можливість виробляти склопакети в повністю автоматичному режимі з гнучкою дистанційною рамкою і в той же час працювати в напівавтоматичному режимі виробляючи склопакети та використовуючи алюмінієву і пластикову дистанційні рамки. Це універсальні солдати.

WT: Можете сказати, який відсоток у вашому портфелі вироблених продуктів з «теплою» рамкою і продуктів з «холодною» рамкою (алюмінієвою)?

О.З. На жаль, поки що домінує проста алюмінієва рамка, в процентному співвідношенні 9 до 1, де менша частина це склопакети з «теплою» дистанцією, тобто близько 10%. Це результат швидше свідомості клієнтів, які вважають гроші зараз, а не потім в перспективі.

Тому що якщо говорити цифрами, алюмінієва рамка це 10 € центів за погонний метр, а гнучка дистанція і пластикова дистанція це більше 1 євро за погонний метр. Але позитивний фактор полягає в тому, що динаміка розвитку продуктів з теплою дистанцією з кожним роком зростає.

Можу навести два приклади європейських країн таких як Німеччина, де на законодавчому рівні прийнято стандарт про використання тільки «теплих» рамок.
Також важливим фактором є те, що терміни виготовлення склопакетів з гнучкою дистанцією в рази швидше ніж з алюмінієвої.

WT: Давайте тепер поговоримо про скло. Енергозберігаюче, багатофункціональне, безпечне… Що продається більше, що менше, яка динаміка?

О.З. У цьому питанні ми досягли певної стабільності, під якою я маю на увазі стабільне постійне використання енергозберігаючого скла в склопакетах. Це вже відбулося на рівні споживача і глибоко засіло в його свідомість.

З приводу інертних газів є ще невеликі питання, але в цілому люди згодні купувати такі пакети. Що стосується розподілу часток з різних видів скла, то воно приблизно наступне. Енергозберігаюче скло – це вже стандарт, ми його використовуємо в 95% виробництва всіх склопакетів.

Обсяги продажів склопакетів з багатофункціональним склом, популярність якого зростає з кожним роком, зросли по відношенню до минулого року в два рази. Якщо говорити про всі портфелі, то приблизно 25 - 30% це мультифункціональне скло зі 100% динамікою зростання, решта – енергозберігаюче.

WT: Тепер перейдемо від енергозбереження до безпеки. Склопакет це дуже важлива частина вікно, яка перешкоджає проникненню всередину приміщення. Зараз простежується тенденція до посилення протівовзломних характеристик віконних конструкцій. Компанія Glas Trösch одна з перших, яка привезла в Україну триплекс класу P4A. Чи користуються популярністю такого виду продукти? Можливо, ви плануєте розширювати лінійку до продуктів P5A, P6B?

О.З. На жаль, в сегменті безпечного скла Український ринок найбільше відстає від інших ринків Європи і світу. Тут мова йде про не зовсім правильному і недооціненому споживчому сприйняття скла. Європейський ринок вже давно пройшов той етап, де скло сприймається як абсолютно безпечний будівельний матеріал.

Ми ж поки свідомо до цього не готові і розцінюємо розбиту стулку і можливі травми після неї як щось природне і нормально. Причиною цього є недосконалі закони і будівельні норми, які у нас є але вони недостатньо розвинені.

Це є гальмом для розвитку технологій безпечного скла. Сьогодні ці стандарти починають ставати нормою для будівельних компаній, але це проекти точкові і досить рідкісні, там де люди високо цінують свою безпеку. Звичайно ці фактори також впливають і на ціну кінцевої продукції.

На законодавчому рівні багато питань нажаль не врегульовані в той час як в Європі чітко прописано де і яке скло потрібно застосовувати. В Україні це поки особиста ініціатива власників житла або інвесторів, які реалізовують проекти.

WT: Чи правильно я вас розумію, якщо в проєкті передбачено безпечне скло, то замовник має право вибирати або триплекс або гартоване скло?

О.З. У багатьох випадках – так. Зараз йде цікава тенденція Західної України, де для балконних огорож починають використовувати композиції з нержавіючого металу та триплексу.

WT: Гартоване скло і триплекс, як розподіляються частки в продажах цих продуктів у компанії Glas Trösch?

О.З. Триплекс продається в десятки разів менше ніж гартоване скло.

rik 6 cWT: У вас є технічна можливість виробляти триплекс на ваших заводах?

О.З. Так, у нас є можливість виробляти триплекс, але основна маса виробників скла у себе на виробництвах встановили великі промислові ділянки з виробництва триплексу, в тому числі у форматі «джамбо». З цієї причини ми закрили виробництво триплекса в Києві, а, наприклад, у Львові залишили. Нам простіше працювати з готовим фабричним триплексом, який ми купуємо на ринку.

WT: Ви – компанія, яка виробляє склопакети. Ви пропонуєте використовувати у склопакетах скло сторонніх брендів, або все ж таки краще EuroGlas. Як у вас йде позиціонування?

О.З. Ми не пропонуємо наше скло Euroglas в силу ряду причин. Ми маємо на ринку багато білоруського скла, сильні позиції має скло компанії Guardian, особливо в напрямку архітектурного скла, і вони були першими хто розвивав цей напрям в Україні. У той же час у Euroglas є ряд ексклюзивних позицій таких як Zero і Select, які досить популярні на нашому ринку і дуже добре себе зарекомендували.

WT: Zero і Select – можете розповісти більш докладно про це скло? У чому їх унікальність?

О.З. Zero і Select – це багатофункціональне скло зі своїм унікальним напиленням. Розумієте, у кожного виробника мультифункціонального скла є своя формула напилення і, відповідно, характеристики по світлопропусканню, по енергоефективності і так далі.

І кожен виробник використовує свою формулу нанесення, кількість шарів, оксиди, які застосовуються при нанесенні цієї плівки. В кінцевому підсумку скло дає відтінок. Оскільки EuroGlas йде в основному на європейський ринок, в Європі мода на яскраве скло вже пройшла. Тому і Zero і Select мають легкі сріблясті відтінки.

WT: Зараз на віконному ринку дуже популярна тема для обговорення – склопакет з підігрівом. Цікаво почути вашу думку з приводу цієї технології.

О.З. Перш за все потрібно починати з того, яка мета переслідується встановленням склопакета з підігрівом. Якщо це мета виключити запотівання прозорого елемента вікна, то так. Якщо це мета обігріти приміщення – то не має сенсу, сьогодні це нерентабельно. Але можу сказати однозначно у цієї технології є майбутнє і є досить широкий спектр застосування, а відповідно і ринок збуту.

WT: Ваш меседж віконному ринку сьогодні…

О.З. Бажаю віконному ринку в цьому році більше будувати, і пропонувати будівельникам цікаві якісні та неординарні рішення. Бажаю якомога більше спілкуватися з клієнтами та інформувати їх про нові продукти і ті інновації, які з'являються на ринку.

Спілкувався Сергій Кожевников

glasstresh kontakty

Оконные Технологии® № 81 (2021)

Понравилась статья? Подпишитесь на рассылку: