Після гучного та важкого корона-кризового 2020 року віконна галузь сподівалась, що 2021 рік буде значно легшим. Але на так сталося, як бажалося. Мабуть цей рік, що проходить стратегічно був не менш важким, ніж попередній 2020-й. Постійні спалахи COVID-19, сировинна криза, підняття цін і, відповідно, послаблення купівельної спроможності населення вплинуло на наслідки і результати роботи галузі.
Сьогодні ринок ПСК ми можемо умовно поділити на 2 сегменти: ринок металопластикових вікон (ПВХ) та ринок алюмінієвих фасадних систем (далі АФС). (За скромними прогнозами редакції WT за оптимістичним прогнозом ринок ПВХ вікон зменшиться на близько 10-12%. Але що відбувається на ринку АФС?
Незважаючи на складні часи ринок АФС за останні роки постійно зростає, а частка ALU в загальній кількості СПК збільшується.
Обсяг ринку АФС за підрахунками компанії «Рейнарс Алюмініум» сьогодні становить близько 50 млн євро або 350 000 кв. метрів скління.
Ринок АФС розвивається динамічно і показує зростання останніми роками. У 2020 році ринок виріс на 18%, а на кінець цього року ми прогнозуємо зростання близько 25% відносно 2020 року, а також зростання у 2022 році на рівні мінімум 10%.
Сьогодні ринок алюмінієвих систем зростає і у фінансовому, і у ваговому показниках. Основними гравцями на ринку АФС традиційно є Reynaers Aluminium, Alutech, Aluprof, Schüco та інші.
Якщо ми згадаємо ринок ALU систем 10-ти річної давнини, то в основному річ йшла про класичні стійко-ригельні фасади, які складали абсолютну більшість у портфелі продажів кожного системодавця. Сьогодні ринок ALU систем відчутно змінився і ділиться на нашу думку наступним чином: вікна та двері займають – 40%, фасади – 30%, розсувні системи 25%, і, шо дуже важливо, на ринку почали
з’являтись елемент фасади – 5%.
Основна частина об'єктів зосереджена у Києві, регіони займають меншу частку, але дуже активно розвиваються. Це пов'язано з тим, що навіть київські девелопери почали інвестувати та будувати у регіонах, а регіо нальні девелопери відкрили для себе рішення з алюмінію та почали використовувати
його у своїх проєктах.
Київ та Київська область складає 41%; схід України – 19%, захід – 17%, південь – 23%.
Левову частку сьогодні займає житлове будівництво – 35%, друге місце займають офісні об'єкти з 30%, торгово-розважальні центри та котеджі ділять частку та мають по 15%, соціальні об'єкти займають близько 5%. Маємо надію та сподівання, що частка соціальних об’єктів наступні роки буде поступово зростати.
1.Зростання цін на сировину
В Україні ми звикли до регулярного зростання цін, 3-5% щорічного підняття цін сприймається нормальним, але те, як «ковбасить» ринок алюмінію та сировини цього року, вражає.
Все почалося в січні-лютому цього року, коли Китай почав неймовірно скуповувати ALU сировину в усьому світі, що відразу вплинуло на ціну і на дефіцит алюмінію.
Ще однією з причин підвищення ціни стала революція у Гвінеї, оскільки Гвінея є світовим лідером з видобутку бокситу, який є основним матеріалом для виробництва алюмінію. Після революції на біржі алюміній піднявся на найвищу точку за останні 13 років.
Це вплинуло на підвищення цін усіма операторами ринку близько 20%, і це не межа. Однозначно тренд на збільшення ціни триватиме до кінця року та на початку наступного.
2. Терміни, терміни, терміни...
У зв'язку зі швидким поновленням світової економіки після ковідного року, і запуску в роботу сотень проєктів по всьому світу, на тлі ситуації з дефіцитом сировини алюмінію та підняттям цін стався колапс на ринку екструзії. Екструдери не встигають обробити той вал замовлень, який до них надходить. У Європі також є проблема логістичного характеру. Все це потребує сьогодні нестандартних
рішень.
Тому сьогодні питання постачання товару вчасно, наявність локальних складів та індивідуальний підхід до кожного клієнта виходить на перший план.
1.Основний тренд — це ускладнення проєктів, які починають будуватися в Україні, це нестандартні проєкти. Важливість спільної роботи переробника, проєктанта та постачальника фасадної системи виходить на ключове місце. Найважливіше – технічно правильно вирішити завдання, поставлене замовником. Зростає інтерес до елемент фасадів. На вересень 2021 року до компанії Рейнарс Алюмініум надійшли запити на прорахунок понад 10 об'єктів в Україні в елемент фасадах. Сьогодні в Києві вже зводиться одна будівля Блоку 04 в Unit Campuse в елемент фасаді Reynaers.
2. Зростання частки «котеджних містечок» у загальному обсязі продажів
В обсязі компанії Reynaers Aluminium за короткий проміжок часу котеджні містечка подвоїли свою частку. Попит у пандемію на котеджні містечка зріс. Сучасна архітектура котеджних містечок – це великі панорамні вікна, розсувні системи, система розумний будинок і так далі, що вимагає застосування алюмінієвих систем. Тому сегмент котеджних містечок так стрімко зростає.
3. Професіоналізація українського переробника
Минулого та цього року багато переробників починають інвестувати у своє обладнання та приміщення, і це, однозначно, правильний тренд. Сучасний ринок фасадних систем це не стійка-ригель, який можна «різати» на об'єкті, це складні технічні конструкції, для переробки яких необхідне високоточне об-
ладнання, технічно грамотний персонал та функціональне приміщення. Дуже тішить, що наші партнери йдуть у напрямку розвитку та інвестують у себе.
4. Збільшення інтересу «закордонних » замовників до України та навпаки
Зростає інтерес до українських переробників як до постачальників готових виробів, а також інтерес українських переробників до проєктів за межами України. Українські переробники будують об'єкти в Англії, Білорусії, Узбекистані, Казахстані тощо.
У 2021 році Reynaers Aluminium отримала на прорахунок від українських переробників проєкти в Англії, ОАЕ, Румунії, США, Іспанії, Німеччині, Бельгії та інші.
5. Зростає інтерес замовника до деталей
Все частіше замовник проводить детальний та глибокий технічний аналіз запропонованих рішень на проєкт. Якщо раніше пропозиції можна було подавати однією цифрою, з короткою технічною інформацією,
представленою в каталозі, то сьогодні девелопер цікавиться всім, аж до хімічного складу термомосту – чи то поліамід або політермід використовується в даній системі. Замовнику справді це цікаво, і саме на цій інформації приймаються подальші рішення.
6. Прогнози та перспективи ринку АФС України
Ринок АФС однозначно зростатиме. В Україні буде більше проєктів світового рівня. Почне заповнюватись ніша «фасадних консультантів». Але буде дефіцит кваліфікованого персоналу, "війна" за кадри.
Бренди-лідери інвестуватимуть у ринок – наші партнери розпочинають свої інвестиції в Україну. Компанія Reynaers Aluminium також розширює свій логістичний центр. Вже наступного року ми збільшимо площу складських приміщень на 30%.
Ми дуже сподіваємося на плавний перехід до європейського ведення проєктів – коли системи узгоджуються ще на початку проєктування будівлі і не змінюються по ходу будівництва.
За матеріалами WINDO Kyiv Conference ALU
Доповідь: Андрій Дудар, генеральний директор
ТОВ «Рейнарс Алюмініум»