Промислові ринки в Україні загалом у 2018 році показали непогані показники, враховуючи те, що рік був непростий, і будівельна галузь у 2017 році показала досить значне зростання, і у 2018 році потрібно було витримати темп. Але не все сталося, як бажалося, і без сюрпризів не обійшлося.
Юрій Щирін | |
Дирекктор "Агентсва | |
Індустріального | |
маркетингу" |
Галузь листового та флоат скла не перестає зростати починаючи із 2015 року, коли ми відмічали нижню точку кількарічного спаду. Минулий 2018 рік не став виключенням. Маємо загальний приріст у галузі близько 3-5%. Так, це гарна новина, але вона не стосується віконного ринку. Чому, спитаєте ви, якщо загалом галузь зростає, а левова частка флоат скла використовується саме у віконній галузі? Так, це дійсно правда, але мусимо зазначити, що у скляній галузі саме у 2018 році відбувся певний перерозподіл часток використання скла, і на жаль не на користь саме віконного ринку. Збільшилися частки у автомобільній, меблевій, інтер’єрній та деяких інших сферах застосування, де можна відзначити зростання використання, зокрема, скла менших товщин (2-3,5 мм), частково безпечного скла збільшених товщин (5+ мм) та ін. Ще одним із показників являється зменшення частки енергоефективного (теплозберігаючого) скла у загальному обсязі імпорту для внутрішнього споживання. І це тільки деякі непрямі показники, які чітко дають зрозуміти, що віконна галузь незначним чином, але все ж таки просіла.
Дослідження ринку флоат та листового скла з деталізацією та сегментацією
Сьогодні на ринку маркетингових послуг є досить велика кількість компаній, які пропонують сервіс аналізу В2В ринків будівельної галузі. Але таких, які в цьому бізнесі досить давно, і мають не аби який досвід у цій темі досліджень й потужну команду – небагато. А тих, що мають постійних партнерів та клієнтів, більшість з яких міжнародні компанії і конгломерати, та широкий портфель своїх продуктів – ще менше. І серед них лише єдина компанія, якій ми, як професійне видання, довіряємо розповідати нашим читачам про стан справ у певних сферах. Так, це все про Агентство Індустріального Маркетингу (AIM), компанії, завдяки якій ми сьогодні вам розповідаємо про тенденції на ринку флоат та інших видів листового скла.
Графік 1. Динаміка та загальний обсяг ринку флоат скла 2009-2018 рр. | |
Графік 2. Динаміка ринку скла з розподілом за видами 2009-2018 рр. | |
Графік 2.1. Динаміка ринку скла з розподілом за видами за країнами |
|
походження 2009-2018 рр. | |
Графік 4. Динаміка ринку безпечного скла 2017-2018 рр. | |
Графік 3. Динаміка скла з покриттям за групами 2015-2018 рр | |
Динаміка та загальний обсяг ринку флоат скла 2009 – 2018 р.р.
Аналізуючи приведені дані ми чітко бачимо, що після мінімального показника 2015 року ринок листового скла показує кількарічне зростання. 2018 рік не став виключенням, протягом року спостерігалося незначне зростання із збільшенням динаміки на кінець літа до 14%, проте на кінець року темпи зменшилися, і ми прогнозуємо річний об'єм на рівні близько 35 млн кв. метрів, що переважає минулорічний рівень на 3%.
Ми також спостерігаємо за ринком склопакетів, і якщо говорити про динаміку останнього, то маємо зазначити спад в даному сегменті до 15% порівняно с 2017 роком. Якщо раніше чітко спостерігалася пряма залежність між ринком і обсягом флоат скла і ринком склопакетів, то зараз ця залежність значно зменшилась, як ми відмічали вище. Тобто обсяг ринку скла збільшився, а обсяг виробництва склопакетів зменшився. Причиною цьому, окрім перерозподілу сфер використання скла, ми також вважаємо комплексне зменшення виробництва віконних конструкцій у 2018 році. Більш детально це питання розглянемо у графіках з розподілу за видами скла.
Динаміка ринку скла з розподілом за видами 2009 – 2018 р.р.
На цьому графіку хотілося б зробити акцент на аналізі кількості флоат скла із покриттям. Ми спостерігали тенденцію постійного зростання з 2009 року частки скла із покриттям, зокрема теплозберігаючого скла, мультифункціонального та сонцезахисного. На жаль, 2018 рік став виключенням, і спостерігається незначне зменшення, приблизно на 4%, частки внутрішнього споживання скла з покриттям, що є логічним на фоні стагнуючого ринку вікон. Також додатковим важелем зменшення частки внутрішнього ринку скла з покриттям є досить значний його реекспорт в інші країни, зокрема до Туреччини. Тобто ми спочатку імпортуємо таке скло, а потім експортуємо (перепродаємо) в інші країни. І частка такого реекспорту у 2018 році виявилась досить значною, близько 10% від усього імпортованого скла з покриттям.
Цікавим фактом на ринку скла з покриттям є суттєве збільшення частки імпорту від постачальника «Гомель Скло» (Республіка Білорусь). Білоруський виробник вже кілька років є лідером з поставок флоат скла, а після запуску у 2017 році лінії з виробництва скла з покриттям, «Гомельстекло» розпочав завоювання своєї частки на новому для себе ринку. У 2017 році частка поставок скла з покриттям від «Гомельстекло» складала 8%, а у 2018 році вона вже сягнула 25%. Відповідно, частку втратили інші постачальники скла з покриттям, перш за все, Pilkington та «Салаватстекло». Ми прогнозуємо, що у наступному році частка «Гомельстекло» продовжить збільшуватися. Загалом, близько 93% усього імпорту флоат скла з покриттям (тобто енергозберігаючого, сонцезахисного і мультифункціонального скла) забезпечують лише три компанії.
Динаміка скла з покриттям за групами 2015 – 2018 р.р.
Найбільш поширене скло у цьому сегменті – теплозберігаюче, але найкращу динаміку зростання за останні 4 роки показує саме мультифункціональне скло – більш ніж 30% тільки у 2018 році. Мультифункціональне скло поєднує в собі функцію захисту від сонячних променів, має високий коефіцієнт теплозбереження та гарні характеристики світлопропускання. Тому цей універсальний продукт, хоча є дещо дорожчим від інших видів скла з покриттям, набуває все більшого поширення. Мультифункцілнальне скло, завдяки своїм властивостям, захистом від спеки влітку та збереженням тепла взимку забезпечує більшу ефективність, ніж у звичайного теплозберігаючого скла.
Динаміка ринку безпечного скла 2017 – 2018 р.р.
В цьому сегменті скла необхідно відзначити однозначну тенденцію на збільшення експорту відповідних продуктів. Звісно, цей вид скла виготовляється переважно з імпортного скла, але завдяки нашим вітчизняним потужностям ми змогли збільшити експорт загартованого та ламінованого скла майже на 46% порівняно із 2018 роком. Разом з тим, на фоні зростаючого виробництва і експорту безпечного скла внутрішній ринок просів приблизно на 9%. Якщо говорити про ринок безпечного скла в цілому, то левова частка кінцевого продукту це загартоване скло (близько 97%), а решта, це ламіноване скло (триплекс) близько 3%. Такі цифри обумовлені технологічними особливостями виробництва продуктів: виробництво триплекса технічно складніший процес, ніж виробництво загартованого скла, і ринок використання триплексу значно вужчий.
Імпорт флоат скла в розрізі ТМ, 2016 – 2018 р.р.
Вже досить тривалий час беззаперечним лідером є компанія «Гомельстекло» (Республіка Білорусь), яка забезпечує близько 40% імпорту всього флоат скла. Guardian з Росії зменшила частку, розділивши в 2018 році друге місце з компанією
Графік 5. Імпорт листового скла | Графік 6. Імпорт скла з покриттям | ||
в розрізі ТМ, 2016-2018 рр. | в розрізі ТМ, 2016-2018 рр. | ||
CASPIAN CRYSTAL CLEAR. Інша сімка компаній-імпортерів: SISECAM, Pilkington, SALAVATSTEKLO, AGC, Glas Trösch, SAINT-GOBAIN та SARATOVSTROYSTEKLO, які майже не змінили своїх ринкових позицій. В загальному, потрібно зазначити, що левова частка поставок флоат скла відбувається з Росії та Білорусі – майже 90%. Це зумовлено, першочергово, суттєвою девальвацією місцевих валют та, відповідно, ціновою привабливістю продукції.
Імпорт скла з покриттям в розрізі ТМ, 2016 – 2018 р.р.
Тут також, як вже ми відзначали вище, спостерігається тенденція збільшення частки компанії «Гомельстекло» – до 25% у 2018 році. Але однозначним лідером скла з покриттям лишається компанія Guardian, яка забезпечує більше половини імпорту цього виду продукції.
Тенденції на 2019 рік
Однією із основних тенденцій у 2019 році буде збільшення частки мультифункціонального скла і зменшення частки простого флоат скла. Для цього є всі необхідні ринкові передумови. Загальний обсяг ринку також має збільшитись, але не суттєво, до 10%. Також будуть зростати високотехнологічні та енергозберігаючі продукти. Всі ці прогнози реальні за умов стабільної економічної та політичної ситуації в країни.
Текст: Сергій Кожевніков
Дані для аналізу:
«Агенство Індустріального Маркетингу»
Юрій Щирін
Роман Гладуненко