Перший квартал 2020 року для учасників ринку СПК України проходив у стандартному режимі. Однак у другому кварталі в роботу були внесені значні коригування через форс-мажорні обставини — появу вірусу COVID-19.
Тому у власників бізнесу, незалежно від масштабів і напрямків його діяльності, виникла потреба оперативно приймати рішення для адаптації роботи під нову реальність. Деякі випадки вимагали докорінної зміни методів роботи з використанням нових інструментів.
Вимушене введення карантинних заходів завдало серйозного удару по галузі світлопрозорих конструкцій. Але песимістичні прогнози, як, власне, й оптимістичні, не справдилися.
Це підтверджують результати опитування, проведеного компанією AXOR INDUSTRY серед керівників і топ-менеджерів великих і середніх компаній, що спеціалізуються на виготовленні СПК в Україні. Галузь, безумовно, змінилася.
Але не в усьому й не так, як здавалося на початку введених карантинних обмежень.
Детальніше про це читайте далі в короткому огляді ринку СПК України за 1-ше півріччя 2020 року.
Стан справ у галузі
На фоні ситуації, що склалася, більше половини опитаних компаній (58%) висловили думку про те, що обсяг ринку за перше півріччя 2020 року зменшився у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року. Але при цьому 20% респондентів сказали про те, що обсяг ринку виріс.
Складнощі, які спричинило введення карантину в Україні, позначилися і на пріоритетних стратегіях ведення бізнесу.
Якщо протягом 2019 року 29% учасників опитування дотримувалися стратегії розвитку, то у першому півріччі 2020 року її, як пріоритетну, обрали для себе вже 62% респондентів.
А ось розвитком дилерської мережі займалися лише 15% респондентів проти 47% за підсумками 2019 року.
Також істотно зросла кількість компаній, які дотримувалися стратегії зменшення витрат. За звітний період їх виявилось 38% від загальної кількості компаній, що взяли участь в опитуванні — проти 25% за результатами підсумкового опитування за 2019 рік.
При цьому учасники опитування сказали про істотну зміну частки скління об'єктів нового будівництва в загальному обсязі ринку.
Якщо за підсумками 2019-го року про цю частку до 20% казали 58% учасників опитування, то за підсумками перших 6-ти місяців 2020 року про частку до 20% заявили 46% респондентів. До того ж, 15% опитаних компаній сказали, що дана частка перевищувала 40%.
Продукція
Прямо вплинули на ринок СПК і відчутні зміни в попиті на кінцеві вироби. В 2019 році переважання преміум-сегмента в загальному обсязі продажів спостерігалося лише у 6% респондентів.
Але за перше півріччя 2020 року про це доповіли вже 17% опитаних компаній.
Переважання виробів зі стандарт і економ-сегмента спостерігалося у 75% і 8% респондентів відповідно.
Для порівняння, в 2019 році їх частки становили: стандарт-сегмент – 68%, економ-сегмент – 26%.
На тлі зростання кількості компаній з переважанням в загальному обсязі продажів виробів преміум-сегмента, попит на відповідну фурнітуру, в тому числі на лінійку з прихованою петльовою групою, досить низький. Головна причина цього в більш високій ціні даної фурнітури.
Також важливу роль відіграє слабка обізнаність менеджерів про переваги фурнітури для СПК із прихованою петльовою групою і, як наслідок –неможливість донести ці переваги до кінцевого споживача.
З огляду на зміни в попиті, окремої уваги заслуговує часткавстановленних «глухих» СПК. Більше половини учасників опитування (69%) сказали про те, що їх частка в загальному обсязі продажів не перевищувала й 15%. 46% опитаних компаній сказали, що частка глухих вікон не перевищувала 10%. І лише у 15% респондентів цей показник перевищував позначку в 20%.
Окремо хочеться звернути увагу на зміну часток дверних ПВХ конструкцій з використанням дверних замків у загальному обсязі продажів, у порівнянні з 2019 роком.
Графік за питанням 8 за 2020 рік і графік за питанням 8 за 2019 рік
Зміни, що відбулися в споживчих перевагах, вплинули й на рівень попиту на енергозберігаючі вікна. У наведених графіках це наочно відображено.
На тлі падіння ринку в першому півріччі 2020 року, актуальним для кінцевих споживачів залишається питання безпеки, хоча частки продажів СПК з протизламними елементами й змінилися у порівнянні з 2019 роком, що наочно представлено у наведених графіках.
Просування
Для утримання наявних ринкових позицій і розвитку бізнесу в ситуації, що склалася, найбільш популярним методом серед учасників опитування було надання додаткових послуг і сервісу. Даний спосіб використовували 69% респондентів (53% –у 2019 році).
Другим найбільш популярним способом стимулювання збуту протягом 1-го півріччя 2020 року були самостійні акції. Їх проводили 62% респондентів, що на 5% більше, ніж в 2019 році.
Окремо хочеться звернути увагу на переоцінку учасниками ринку СПК важливості реклами не лише для розвитку бізнесу, а й для збереження наявних позицій. Якщо в 2019 році 47% респондентів не займалися просуванням товарів і послуг, то за перше півріччя 2020 роки кількість таких компаній зменшилася до 8%.
Введені урядом у зв'язку з пандемією обмежувальні заходи вплинули й на доцільність використання конкретних інструментів / каналів для реклами. Найефективнішими залишилися соціальні мережі. За підсумками перших 6-ти місяців 2020 року про це сказали вже 62% респондентів. Для порівняння, в 2019 році соціальні мережі, як найбільш ефективний канал реклами, відзначали лише 35% опитаних компаній.
Значно зросла і кількість тих, хто використовував рекламу в інтернет-мережі за допомогою розміщення банерів, контекстної реклами і SEO. У 2019 цей рекламний канал в якості найбільш ефективного відзначало 29% опитаних компаній. За перше півріччя 2020 року їхня кількість зросла до 38%.
Все це, за неможливості відвідування клієнтами салонів з продажу СПК, призвело до пожвавлення сегмента онлайн-продажів. Із загального числа респондентів лише 23% сказали про те, що за минулий період у них були відсутні продажі СПК через інтернет-мережу.
Партнерські відносини
Перша половина 2020 року продемонструвала безумовну важливість міцних, надійних партнерських відносин і з постачальниками, і з замовниками, в яких абсолютно все грає вагому роль. Але завжди є пріоритетні моменти, вирішальні аргументи.
Проведене компанією AXOR INDUSTRY опитування серед учасників ринку СПК України дозволило виділити найбільш значущі показники для респондентів при виборі постачальників комплектуючих. У їх числі абсолютним лідером є якість продукції, пріоритет якої виділили 92% опитаних компаній.
Далі в числі пріоритетних йдуть такі показники, як цінова політика (69%) і сервіс та технічна підтримка (54%).
У ділових відносинах з будівельними компаніями пріоритетні аргументи дещо відрізняються від вибору постачальників комплектуючих. Для будівельних компаній, згідно з відповідями респондентів, в ТОП-3 пріоритетних аргументів входять:
1. Ціна.
2. Стабільна якість продукції.
3. Персональна лояльність партнера.
Для дилерів же в пріоритеті, як і в 2019 році, залишається якість готових виробів. Однак на друге місці в 2020 році піднявся сервіс, який потіснив в шкалі пріоритетів ціну. Нагадаємо, в 2019 році ціна стояла на другому місці в пріоритетах дилерів, а сервіс перебував на третьому місці.
Очікування
Підсумки роботи протягом одного періоду — це завжди база даних для планування роботи в майбутньому. Перша половина 2020 року була однією з найскладніших для ринку СПК України.
Багато компаній ще повністю не відновилися після понесених збитків, і учасники опитування були дуже обережні в прогнозах розвитку ринкової ситуації в другій половині 2020 року.
Переважна більшість (46% опитаних компаній) висловили думку про те, що ринок скоротиться до 10%. Приблизно третина респондентів (31%) не очікують істотних змін ситуації, але 15% налаштовані оптимістично і навіть очікують зростання ринку на 10% і більше.
Внаслідок озвучених думок про подальший розвиток ситуації на ринку СПК України, більшість компаній (62%) будуть прикладати основні зусилля для збереження наявних позицій і розвивати сегмент онлайн-продажів.
Третє місце в пріоритетних напрямках роботи посідає розвиток дилерської мережі (46%).
Висновок
Міжнародна компанія AXOR INDUSTRY дякує всім компаніям за допомогу в підготовці огляду та за надану інформацію, яка допоможе колегам прийняти правильні управлінські рішення в другій половині 2020 року.
Ми бажаємо кожному розвитку незважаючи на будь-які складнощі!
Оконные Технологии® № 80 (2020)